چطوری رشته پلو با خرما درست کنیم ؟ همراه با خواص عجیب خرما

چطوری رشته پلو با خرما درست کنیم ؟ همراه با خواص عجیب خرما

چطوری رشته پلو با خرما درست کنیم ؟ همراه با خواص عجیب خرما

رشته پلو با کشمش و خرما غذایی فوق العاده خوشمزه و خوش عطر است که براحتی و در کمترین زمان آماده می شود. این غذا با ترکیبات گرمی که دارد ناهار یا شامی مناسب برای روزهای سرد سال است.

مواد لازم پلو با کشمـــش و خرمــا :

برنـج ۲ فنــجــان
رشــته پلویی ۱۰۰ گرم
نمــک به میـزان دلــخواه
روغن به میزان لازم
پیـــاز ۱ عدد بزرگ
کشـــمـش ۱/۲ فنــجان
خرما ۱۰ عدد
زعـفـــران دم کرده ۱/۲ قاشـــق چایـخوری
نان لواش، سنگک یا تافـــتون ۱ عدد
دارچــین ۱/۲ قاشــق چایخوری
زردچوبه به میزان لازم

روش تهیه رشته پلو :

۱-برنــج را حداقـل از نیم ساعـــت قبـــل در مقــداری آب و نمـــک بخـــیــســانیــد.خرماهــا را نصـف کنـیـــد و هســـتـــه آن ها را دربـــیـــاورید. پیازهـا را به شکــل دلــخواه خرد کنید.

۲-مقـــداری روغن داخل ماهیتـــابـــه بریــزید و روی حرارت متوسط قرار دهید.زمانـــی که روغن داغ شد پیـــازهای خرد شده را داخل روغن بریــزید و تفـــت دهـیـــدتا طلایی شوند. زردچوبه و دارچیــن را به پیـاز اضـافه کنیـــد و تفت دهیــد. کشـــمــش و خرمــا را نیـز اضافـه کنـــیـــدو هم بزنید تا نرم شوند. سپس ماهـــیـــتـابه را از روی حرارت بردارید و کنــار بگذارید.

۳-قابـــلـمه ای را پر از آب کنــیـد و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیـــایـد. زمـــانــی که آب به جوش آمـد برنج را داخـــل آن بریـزیــد.حرارت را کم کنیـــد و هرازگـاهی هم بزنیـد. چند دقـــیـــقـــه آخـــر قبـــل از آبــکـــشـــی، رشـــتـه ها را به آب جوش اضــافــه کنـید.یک دانه برنج بیـــن انـگــشـتـــانـتــان فشـــار دهید، اگر اطـــراف آن نرم و مغـز آن کمـــی سفت بود یعنـــی برنج آمـاده آبــکـشی است.برنج و رشته را آبـــکشـی کنـیــد، کمـــی آن را بچشیـد و اگـــر نمـک آن زیـــاد اســـت کمی آب روی آن بریزیـد.

۴-قابلــمه را روی حرارت متوسط قرار دهیـد و ۳-۴ قاشـــق غذاخوری روغن داخـل آن بریــزید.نان را به انـدازه کف قابــلمــه برش بزنــیـد و کف قابـلمه قرار دهـیــد.لایه لایـــه از مخـلوط برنج و رشته و پیـــاز و کشــمـش و خرمـا داخـل قابلمـه بریزید.با ته کفـگـیر چنــد سوراخ در برنج ایجاد کنـیـد

تا بهــتر بخـــار کنـد. حرارت را کم کنیــد،ـــدر قابـــلمه را بگـذاریـد و اجــازه دهیـــد رشته پلو به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیــقـه آرام دم بکشد.برای بهتر دم کشیدن برنـج، از دم کنـی اســـتـــفــاده کنید. در ۱۵ دقیقه آخـــر زعـفـــران دم کردهـرا با مقـداری روغن یا کره ترکیـب کنـــید و روی پلو بریزیــد.

۵-وقتـی رشـــتـه پلو آمــاده شد، آن را در دیـس بکـــشـــیـد. ته دیـــگ نان را با کفگیر جدا کنیدو کنـــار پلو قرار دهید. با کمــی پیازداغ روی رشـــته پلو را تزیین و نوش جان کنــیـد.

نکته:

رشـتــه خیـلــی زود نرم و له می شود، پس دقــت کنید که بیـــش از حد در آب جوش نمانــد. رشتـــه پلویی معـــمولا کمی شور است، پس مراقـــب میــزان نمــکـی که اضافه کنیـد باشیـد تا غذا شور نشود.

چرا باید خرما مصرف کنیم ؟ چه فایده ای داره ؟

بر اساس بررسی‌های جدید پزشکی، امروزه تاثیر مثبت مصرف خرما در پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارشی مورد پذیرش قرار گرفته است. مسلمان‌ها طبق سنت‌های فرهنگی‌‌شان روزه‌ی خود را با خوردن خرما و آب باز می‌کنند. افطار کردن با خرما از پرخوری و مصرف یکباره‌ی غذا در وعده‌ی افطار پیشگیری می‌کند.

وقتی خرما با ارزش غذایی بالای خود در بدن جذب می‌شود، احساس گرسنگی را فرو می‌نشاند. هم‌چنین، مصرف خرما تاثیرات مثبت زیادی بر دستگاه عصبی‌مان می‌گذارد، زیرا این میوه‌ی شیرین دارای مقدار قابل توجهی پتاسیم است.

به علاوه، خرما به عنوان یکی از بهترین خوراکی‌های شیرین و پرکاربرد می‌تواند فرایند گوارش را تنظیم و کنترل کند.

مصرف این میوه در ظرفِ فقط نیم ساعت می‌تواند سطح انرژی آدم را به اندازه‌ای قابل توجه افزایش دهد. طبق توصیه‌ی انجمن سرطان آمریکا، باید روزانه ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر رژیمی مصرف کنیم که مصرف خرما می‌تواند نیازمان را به این میزان از فیبر تامین کند.

هم‌چنین گفته می‌شود،‌ مصرف روزانه یک عدد خرما به حفظ سلامت قوه‌‌ی بینایی‌تان در تمام طول زندگی کمک می‌کند. به علاوه، خرما به عنوان عاملی موثر در محافظت از بدن در مقابل مشکلات ناشی از شب کوری شناخته می‌شود.
ارزش غذایی خرما

خرما منبع خوبی برای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به شمار می‌رود. هم‌چنین به عنوان منبع خوبی برای انرژی، قند، و فیبر شناخته می‌شود. مواد معدنی ضروری بدن نظیر کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیوم و روی را نیز می‌توان با مصرف خرما تامین نمود. به علاوه، خرما حاوی ویتامین‌هایی نظیر تیامین، نیاسین، اسید فولیک، ویتامین A و ویتامین K است.

غالبا خرما را جزء مواد خوراکی ملین طبقه‌بندی می‌کنند. به همین دلیل، افراد مبتلا به یبوست می‌توانند مرتبا از این میوه استفاده ‌کنند. برای بهره‌مندی حداکثری و مطلوب از این خواص خرما بهتر است آن را یک شب در آب بخیسانید،‌ سپس هنگام صبح، وقتی ترکیب آب و خرما شکلی مانند شربت به خود گرفت، آن را میل کنید؛ به این ترتیب، می‌توانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

خرما دارای مقادیر بالایی از فیبر محلول است که برای افزایش سطح سلامت دستگاه گوارش و حرکت راحتِ غذاها در مجاری گوارشی و در نتیجه، تسکین علائم یبوست بسیار ضروری است.

وجود مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی در خرما، این میوه‌ی مغذی را به اَبَر خوراکی مفیدی برای استحکام استخوان‌ها و مبارزه علیه بیماری‌های دردناک و ناتوان‌کننده‌ای نظیر پوکی استخوان تبدیل کرده است.

خرما حاوی سلنیوم، منگنز، مس و منیزیوم است که همگی برای رشد، استحکام و حفظ سلامتی استخوان‌های افراد بسیار ضروری هستند؛ به ویژه برای افرادی که وارد دوران سالخوردگی می‌شوند و استخوان‌های‌شان به تدریج ضعیف می‌شود. بنابراین، با مصرف خرما استخوان‌های‌تان را تقویت کنید!

 

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (1)

  1. نازنین

    من اینو درست کردم خیلی خوشمزه هست
    هرکی نخورده حتما بخوره