بی خوابی و نحوه درمان خانگی بی خوابی های شبانه

خواب شبانه برای بیشتر افراد مهم می باشد ولی خیلی از افراد خواب شبانه را دوست ندارند و دچار بی خوابی می باشند این افراد هر کاری می کنند شبها نمی توانند راحت بخواند ما در این مقاله روش های را به شما خواهیم گفت تا بتوانید راحتر به خواب بروید درادامه تصاویر و جزئیات بیشتر بی خوابی و نحوه درمان خانگی بی خوابی های شبانه را در مجله خبری دانستن خواهید دید با ما همراه باشید.

به گزارش مجله خبری دانستن : خواب شبـانـه مهمتــرین خوابیـــه که بایـــد در زمان خودش به خوبی و به طور کامـــل انـــجــام بشـه، اما در ایــن میـــان بعضی افــراد هستـن که با بی خوابـــی شبانـه حســـابی درگیــرن و عذاب میکشـن.

بهتــره که خواب شب بین 7 الــی 8 ساعـت صورت بگـــیره تا انــرژی لازم را برای روز بعـد بدست بیارین. بی خوابی شبانــه در افــراد باعث میشــه به دلیل نداشــتـن خواب کافی در کارهای دیـگـــشونم به مشــکــل بخورن. این موضوع میتونه روی فعالــیــت روزانه و حتــی ارتبـاطات افـراد تاثــیر منــفی بگذاره، در ادامـه در مورد برخی درمـانــهـای این بیمــاری توضیحاتـی میدم.

بی خوابـی شبــانه چیـــســـت؟

بی خوابــی یک اخـتلـــال در خواب اســـت که میـتونه زندگی شمـا رو تحـت تاثـــیــر قرار بده. افـرادی که با ایــن مشـکل مواجـه هسـتنـد تمـام طول شب را نمیتونند با آرامش بخوابــنــد و تا صبح بیدار میموننــد و یا به صورت مقــطعـــی میخوابــن و باز بیدار میـــشن. مشــکـل بی خوابـی مقطـعـی ممــکنـه با یک اسـتـــرس کوتاه مدت همــراه باشــه که ایـن بی خوابی میـــتونه تا چنــد هفته ادامـه پیدا کنـــه و اغلب کمتر از یک ماه رفع میشه. امــا بعـــضی افـــراد با بی خوابـــی مزمن روبرو هســـتــن که میـــتونه دلـایـل مخـتـلفـــی مانـنــد افسـردگـــی یا ابتلـا به بیـــماریـهای سخــت باشـه که همـــه ایـــن عوامــل باعث بی خوابـی شبانــه میشــن.

زمان مراجـعـه به پزشک و درمــان آن

فرد مبــتـلا به بی خوابـی شبــانـــه نیـــاز داره تحـت نظر پزشـک باشــه، اگر این مشـکل بیـشــتر از سه تا چهار هفـــتــه طول بکـــشـه بایـــد برای درمان آن اقـــدام جدیتری انجام بدین. به طور کلـــی برای مشـــکل بی خوابـی یک فرد بستـــری نمـیـشـــه، امــا اگـــر کمبود خواب منـــجر به حادثـه یا آســـیــب های دیـــگـــری در بدن شده باشــه ممکـــنـــه فرد به بیمـــارسـتــان منتقل و در آنــجـا بسـتـری بشــه. اگر این بی خوابــی تهــدیـــد یا مشـکـلی برای فرد نداشت نیاز به بسـتـری شدن نیــسـت.

بی خوابــی چگونه درمــان میشود؟

به طور کلـی بی خوابــی کوتاه مدت وقتی حل میشـــه که مشــکـل پایه که باعـث بروز ایـــن اختـــلال شده حذف یا اصلـــاح بشـه. اکــثـــر مردم وقتـــی که با مشـکل بی خوابی مزمن روبرو میــشــن به پزشک مراجـــعه میکنن. برای درمان بی خوابــی شبـانـه بایـد علـت اصــلـی آن را پیـــدا کنیــم. وقتی که علـــت آن مشــخـــص شد مشکـل بی خوابی راحـتـتــر قابــل حله، چون تا زمـــانــی که علت اصلـی پیــدا نشه درمـــان بی فایــده است.

درمــانهای بی خوابـــی

درمـــان بی خوابی شامل درمـان دارویی (تحت نظر پزشکـــی) و غیـر دارویی اسـت. امـا مطـالعات نشــان داده که ترکـــیــبـــی از ایـــن دو در درمان موثرترند.

درمـــان پزشــکــی

درمــانهای پزشـــکــی شامــل قرصـــهــای تجویزی، داروهای ضد افـسردگی، خواب آور، آنتـــی هیســتـــامین ها و ملاتونیـن اســـت. داروهایی که برای درمان بی خوابـی در نظر گرفـــتــه میشه بســـتگـــی به میـــزان حاد بودن مشکـــل دارن، امــا اســـتــفـاده از داروهای بی خوابـی بایـــد همزمـان با درمـــان رفتـــاری صورت بگـیــره تا نتـــیــجـه آن موثرتر باشــه.

رعـــایــت بهـــداشت خواب

بهــداشــت خواب یکــی از درمانهای رفتـاری برای بی خوابـیه. برای بهــبود کیــفـــیـــت و کمیــت خواب بیـمار می تونه چنــد مرحلــه ساده را انجام بده. این مراحـــل عبـــارتـنـد از:

سعـی کنید به همان انـدازه ای که به خواب نیاز دارین و به آرامــش میرســـیـن بخوابـــیــد.
انـجام تمریــنـات ورزشــی به طور منــظــم به مدت 20 دقـیــقه 5 ساعـــت قبـل از خواب را فراموش نکنید.
اجتنـــاب از مجـــبور کردن خود به خوابـــیدن.
یک برنـامه منـظـم برای خوابیدن و بیـدار شدن داشـــتــه باشـــیـن، یعنی هر روز سر یک ساعـــت به رخـتـــخواب بریـــن و سر یک ساعـت هم بلنــد بشـین.
از خوردن نوشیدنی های کافئین دار در بعـد از ظهـــر ماننـد (چای، قهوه، نوشیــدنـــی های غیـر الـکـــلی و غیــره) اجـتــنــاب کنــید.
در هنگــام شب سیـــگار نکـــشیـن.
به هیـــچ وجه شکم گرســـنـــه وارد رخـتـخواب نشیـــن.
محـــیـــط اتــاق خواب را از لحـاظ نور، دما و غیـره تنـــظیـم کنیـــد.

تکـــنیـک های آرامـش بخش

درمان آرام بخش شامــل اقـدامــاتی نظیـــر مراقبــه (مدیتـــیـــشـــن) و ریـلــکس کردن بدن (شل کردن عضــلــات در آرامش) و یا کم نور کردن چراغ و پخش موسیــقـــی آرام بخش قبل از رفـــتن به رخـتـــخوابــه. ایـــن نوع تکـنیـــک ها کمک میکـــنـــه تا فرد با آرامـــش کافـی به رخـتـــخواب بره و خواب راحـتـی داشـته باشه و تا صبـح بیــدار نشـه.

کنتـــرل محرکهـــا

هنگـــامی که احـــســاس خواب آلودگـی می کنـیـد به رخــتـخواب بریـــن.
از تمـاشـــای تلویزیون، مطـــالعـــه، خوردن در رختـــخواب اجــتـــناب کنید. از رخـــتـــخواب فقط برای خواب و فعالیت جنـســـی اسـتفاده کنـــیـد.
اگـــر بعد از رفـتن به رخـــتــخواب 30 دقــیـــقه خوابـیـدین و دوباره بلـند شدین به اتاق دیــگـر رفـــته و از تکـنـــیــکهای آرامـــش خود کمک بگـیریـــن.
ساعــت زنــگ داری را تنــظیــم کنیـــد تا هر روز صبح، حتـی آخــر هفــتــه ها سر ساعـت خاصی بیــدارتون کنـه.

درمان های گیاهی برای بی خوابـــی

کســانـی که با بی خوابــی مواجه هستــند علاوه بر درمــان پزشـکی و رفــتاری شنــاختـی میتونن از درمانهـای گیاهـی هم بهره کافــی را ببـــرن. داروی گیـاهی مثـل بابونه مشکــل بی خوابـــی شبانه را درمان میـکـــنه. بیـــمارانـــی که به بی خوابی مزمن مبـتـلـا هســـتـن میتونن ایـــن گیاه را از عطاری تهـــیـه کرده و مصــرف کنــن و تاثیــر شگـــفت انـــگـــیـزشو ببـــیــنن. سعی کنیـد این دمـنوش را در طول روز یا 30 دقـــیـقـــه قبــل از خواب اســـتـفاده کنیــد.

بی خوابی و نحوه درمان خانگی بی خوابی های شبانه

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (0)

دیدگاه ها بسته شده اند.