بی خوابی و کم خوابیدن برای بدن مضر می باشد

خوابیدن در وقت و زمان معین برای همه لازم و ضروری می باشد افرادی که صبح زود از خواب بیدار می شوند در روز به خواب اضافه نیاز دارند این کمبود خواب را سعی نمایید در همان روز جبران نمایید برای آخر هفته کمبود خوابتان را نگه ندارید چون این کمبود خواب شما اصلا جبران نخواهد شد در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر بی خوابی و کم خوابیدن برای بدن مضر می باشد را در مجلهخبری دانستن خواهید دید با ما همراه باشید.

به گزارش مجله خبری دانستن : همه‌ی ما تجربه‌اش کرده‌ایم : از روز شنبه تا پنجشنبه ساعت 6 یا این که 7 صبح از خواب بیدار می‌شویم و ته دل‌مان به خودمان قسم می دهیم که صبح آدینه را یک دل سیر بخوابیم! همین عمل را نیز میکنیم و ظهر آدینه از خواب بیدار می‌شویم! احتمالا شم کنیم خیلی عالی خوابیده‌ایم ولی در واقع فعالیت صحت نیست .

زمانی در زمان هفته به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابید و هر روز بامداد از خواب بیدار میشوید , شاید عملکرد میکنید این کسر خواب انباشته شده را با خوابیدن در انتها هفته جبران نمائید . ولی متوجه می شوید چه بسا با وجود این‌که روز تعطیل را تا دیر وقت خوابیده‌اید , کماکان شم خستگی و کسر خواب میکنید . بدین ترتیب به عبارتی قول‌های تکراری را به خویش می‌دهید : امشب زودتر خواهم خوابید و دیگر در حین هفته , شب‌ها تا دیر وقت بیدار نمی‌مانم! البته ظاهرا هرگز به‌این قول‌های‌تان فعالیت نمیکنید و در سود مدام خسته و کسل میباشید .

کسر خواب , جبران شدنی نیست

خواب و تندرست شما مثل بانک نیست ; شما نمی‌توانید خواب‌هایی را که در حین هفته به سلامتی‌تان بدهکارید , در انتها هفته پرداخت نمائید . حتما خودتان نیز تجربه کرده‌اید که هر چقدر نیز عملکرد فرمائید , انرژی را که در حین هفته از دست داده‌اید نمی‌توانید مجدد بدست بیاورید .

در صورتی‌که دیشب عالی نخوابیده‌اید یا این که خواب‌تان کافی نبوده است , صرفا یک مجال برای جبران این کسر خواب خواهید داشت , آنهم تنها امشب! البته درصورتی که تصور کنید بعدا یا این که طی روزهای آتی میتوانید این کسر خواب را جبران نمایید مطمئن باشید پیروز نخواهید شد .

به تاخیر پرتاب کردن جبران کسر خواب , مغزتان را آزار می دهد

فرقی نمیکند چقدر مشغله دارید , خواب می بایست در الویت باشد . هر چه بیشتر خسته باشید , انجام چه بسا کوچک‌ترین امور دشوارتر خواهد شد . چه بسا فعالیت ساده‌ای زیرا مصاحبه با یک نفر نیز می تواند معضل برانگیز بشود زیرا تمرکز نیاز به هشیاری خاصی دارااست که تنها با استراحت کافی به دست میاید . عدم تمرکزی که به دلیل نبود خواب تجربه می کنید قادر است خطرناک باشد , نیازی به توضیح نیست صرفا کافیست برای مثال رانندگی کردن را فکر کنید .
فقدان خواب میتواند بر حافظه‌ی کوتاه دوران اثر بگذارد . پژوهش ها نشان اعطا کرد که فقدان خواب , تاثیر بزرگی بر یادگیری کلامی و شعور و آشنایی دارااست .

شب یک ساعت بیشتر بخوابید تا شم بهتری داشته باشید

هر وقت خسته شدید به رختخواب بروید و برای به خواب رفتن تقلا نکنید . آلارم را تهیه نمائید تا به شما یاداوری نماید شب , نیم ساعت زودتر به رختخواب بروید . هفته‌ی آنگاه , یک ساعت زودتر به رختخواب بروید تا تدریجا به زودتر خوابیدن عادت فرمائید .

در صورتی‌که برای‌تان شاید اذن دهید بدن‌تان به صورت ارگانیک صبح شمارا از خواب بیدار نماید , یعنی سوای صدای آلارم . طی پروسه‌ی تصحیح الگوی خواب , احتمالا در بالا مقداری شم بدی داشته باشید زیرا بدن‌تان در حالا ری‌سِت کردن خودش است , البته شکیبا باشید . با صاف کردن بدهی‌هایی که به بدن‌تان دارید , به تدریج به الگوی خواب و بیداری که دلخواه شماست خواهید رسید . پژوهشگران عقیده دارا هستند ژن‌ها , انتخاب کننده‌ی الگوهای خواب شخصی میباشند که ولی ژن‌های ظریف مربوط به این زمینه عنوز کشف نشده‌اند . یعنی شما نمی‌توانید خودتان را یاد دادن دهید تا به عنوان مثال یک انسان ِ «کم خواب» باشید و در شرایطی که تصور کنید می توانید این فعالیت را بکنید , طاقت فرسا در اشتباهید!
چیزی که خیلی اصلی است این‌که می بایست به بدن‌تان گوش بدهید . در صورتی‌که حس میکنید بعداز به صدا در وارد شدن آلارم هنوز نیز به خواب بیشتری نیاز دارید یا این که صبح می بایست حتما قهوه بنوشید تا بتوانید روی کاری تمرکز فرمایید , پس شاید به کمی که نیاز دارید نمی‌خوابید . شما نمی‌توانید سوای گوش دادن به بدن‌تان بفهمید که به ۷ ساعت خواب شبانه نیاز دارید یا این که 8 و یا این که شاید 9 ساعت.

هیچ زمان به خودتان خواب بدهکار نباشید

شما چه دانش جو باشید , چه مشغول به کار و چه یک خانه‌دار , یادتان باشد یکی مهم ترین شغل های شما خوابیدن است! هرچند مقاله‌های متعددی موجود است که پیشنهاد می کنند چه میزان خواب نیاز دارید , ولی هیچ کدام از این مطالب و توصیه‌ها به اندازه‌ی بدن‌تان , اندازه نیاز شما به خواب را نمی‌دانند . پس به بدن‌تان عالی گوش دهید .

هر وقت قابلیت و امکان دارااست , از تهیه و تنظیم آلارم دوری کنید . از قهوه نیز تحت عنوان یک نوشیدنی مورد علاقه‌تان لذت ببرید , خیر این‌که برای تمرکز و انجام امور به آن متعلق بشوید .

 

بی خوابی و کم خوابیدن برای بدن مضر می باشد

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (0)

دیدگاه ها بسته شده اند.