میگو ، لبنیات ، جو و تعدادی از خوراکی های آرام بخش

خوراکی های آرام بخش که برای بدن شما مفید می باشد و اگر شما استرس داشته باشید این مواد غذایی استرس را از شما دور نموده و باعث می شود شما اعصابی آرام داشته باشید بیشتر افراد از کمبود ویتامین دچار استرس می شوند در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر میگو ، لبنیات ، جو و تعدادی از خوراکی های آرام بخش را در سایت دانستن خواهید دید با ما همراه باشید.

سلنـیوم بخوریـد!

کمــبود سلنیوم در بدن باعـــث اضـطـــراب، افسـردگـی و خستگـی می شود. آجـــیـل (مغـــزها) سرشــار از سلــنـیوم است، بنـــابـــرایـــن مصـرف مقـــداری از انواع آن به طور روزانه برای کاهش اضـــطـــراب و اسـتــرس توصیه می شود. قارچ، ماهی تن و ماهـــی سالــمون نیــز حاوی مقدار زیــادی سلــنـیوم هســتـنــد.

منیـزیم را فراموش نکـــنیــد!

منـیزیم باعـث آرامش اعصــاب و عضـلات می شود. همچـــنــیــن بدن برای جلوگیری از فشــارهـــای عصــبی به آن نیــاز دارد، بنـــابــرایـن کمــبود آن منــجـــر به تنش های عصــبی، گرفـــتگــی عضـلانـــی و خستگـی می شود. اسـفنـاج یک موتورخــانــه منیـزیــم است؛ همچـنین سرشار از ویتـــامین های C، A و اسیــدفولیک و مقداری آهن است. بکوشیـــد روزانـه 1 پیمـانـه اسفناج تازه و خام یا یک دوم پیمــانــه اسفــنـاج پخته بخوریــد، البتــه ماهی و تخم کدو حلوایـی نیـز جایگزیــن مناسبی برای اسفـنــاج اســت.

ریـــحـان منــبــع خوبی از منـیزیم است که باعـث آرامــش اعـصــاب، شد شدن عضلـــات و راحتــی رگ های خونی می شود. همچنـیـن در ریـحــان خواص ضدباکـتــریایــی و ضدالتــهــابــی دیـــده شده که برای بهـــبود افراد مبـتلا به ورم مفاصـــل (آرتـــریت روماتویید) یا الـــتـهــاب روده مفـیــد اســـت. با مصـــرف مقداری برگ ریـــحـــان به همراه غذا، علاوه بر مزه ای دلـــپـذیر، مقــدار زیـادی آهـــن، کلــسـیــم، پتاسیـــم و ویتامین C نیـز دریافـــت خواهید کرد. برای ایــن که طعـم و عطـر ریـحــان از بیــن نرود، می توان آن را در انــتهـای پخـت به غذا اضـــافـه کرد یا به صورت خام مصرف کنید. گفـتـــنی است که بادرنـــجـــبویه و بابونه هم از سبـــزی های معروف در رفـــع استــرس و کاهـش اضـطراب هستـند.

شکـلـــات تلـــخ فراموش نشود!

شکلـــات تلـــخ به غیر از ایــن که خاصـیت آنـتـی اکســـیـدانـــی دارد، سبــب تقویت قلــب می شود، بنـــابــراین در هنگـــام خریــد شکــلات دقـت کنیـد تا میزان کاکـــائوی آن زیـــاد و شکــرش کم باشد.

از فوایـد جو بهـره منـد شوید!

جو دارای نشاســـتــه مفیــد اســت، در نتیـجـه باعــث تجــمع مواد قنـــدی در خون و به دنــبـال آن شوک انــسولینــی نمی شود. همچـنـین منــبـع خوبی از فیبــر محلول است که در کاهش کلـــســترول خون نقــش مهـــمــی دارد. برای داشــتن اثر تســـکیـــن دهنـده، توصیــه می شود آن را همراه با مقداری پروتیین (مانــنـد مغزهــا یا دانــه های مفـــیـد) مصـــرف کنیــد. برنج قهوه ای، غلـات خام و حبوبات نیز منـــبع خوبی از کربوهیــدرات ها به شمـــار می آیـــنــد و می تواننــد جایـــگزیـن مناســبـــی برای جو باشند.

به لبنـیـات «نه» نگوییــد!

شاید برایتان جالـب باشـد که بدانیـــد شیـر اثر آرام بخـــش دارد. فقط کافـــی اســـت شب هایـــی را به یاد آورید که مادرتان شیشـه شیـر گرمـی را در دهانتان می گذاشـــت. شیر حاوی تریـــپـــتوفان (در ساخـت سروتونیـــن نقش دارد) اسـت که باعـث تسـکـین و آرامــش مغز می شود. سروتونین علاوه بر احســاس آرامــش، باعث خواب عمـیق و راحت نیــز می شود.
اگـر بدن شمـا قادر به هضــم لاکــتوز موجود در شیــر نیـــست، از شیــرهــای بدون لاکتوز استفـاده کنیــد.

از خوردن میگو لذت ببریـــد!

میـــگو ممکـــن است ظاهری کوچک داشتــه باشد؛ ولی از نظــر ارزش غذایــی، ماده ای کامـــل به حســاب می آیــد. ایـــن موجود دریـایی کوچک منبع بسیــار خوبی از تریپــتوفان و سلـــنــیوم هسـتنـــد که برای حفــظ آرامـش و اعــصـاب بدن ضروری اسـت. همـــچـــنین دارای مقدار منـاسـبی از اسیـدهـــای چرب امگـــا 3 و ویتامــین های D و B12 است.

مصرف کلم را افزایش دهـیـد!

همـــان طور که می دانــید کمبود پتاسـیــم سبــب خستگی عضلات، بی حوصلگـــی و ضعف، تندمــزاجـــی و اضـــطـــراب می شود؛ امــا با مصــرف کلم بروکلــی می توانید مقـــدار منـاســبی از پتـاسـیم لازم را دریافـت کنید. همچـنــین سرشار از بتــاکاروتن و ویتـــامین های C و E اســـت که تقویت سیـســـتــم ایــمنی بدن را به همــراه دارد، بنابـرایـن مصـــرف آن در چنـد وعده طی هفتــه توصیه می شود. از منابع دیگر پتاســیم می توان آواکــادو، موز، کلم پیچ، کلـــم بروکسل، کدو حلوایـــی، گوجه فرنگی و بادنـــجان را نام برد.

روز را با نوشیدن چای آغاز کنیـد!

برگ های چای حاوی یک اسیــدآمـیـــنه ضروری برای بدن اسـت که با تولید امواج مغزی آلــفا سبـــب کاهــش استرس و افـزایـش آرامــش می شود. چای سبز نیز که لقب پادشـــاه گیـــاهـــان را به خود اختــصـــاص داده اسـت، خطر ابــتـلـــا به بیــمـاری های قلـــبـی- عروقی و سرطــان را کاهـــش می دهد و از فشـــار خون بالـــا جلوگیری می کنـــد.

با مرکبـات آرامـش را به خود هدیـه دهیـد!

مغز برای تبدیل تریـــپتوفان به سروتونیــن نیازمنـد ویتامیـــن C اســت. درواقـــع مغز یک پمپ مخصوصا برای ویتــامــیــن C دارد که ویتـــامین C اضــافــی در خون را به سمـت خود می کشــد و نگـــه می دارد. مرکبــات و به ویژه کیوی منـــبع خوبی از ویتـامـیـــن C اســت که مصرف روزانـــه آن توصیـه می شود.

* با مصـرف مواد غذایـی که به آن اشاره می شود، بقیه زنــدگی را با اعــصـابی آرام و روانـی سالـم ادامــه دهـــید. بر کسـی پوشیـده نیســـت که تغذیه تاثـیر چشـمگــیــری بر رفــتــار و احــساسـات انــسان می گذارد. برای مثـال هنگـامی که مقدار زیادی شکــر تصفیـه شده (شکر سفید) مصــرف می کنـــیـد تا چند ساعت بعـــد احـســاس افـــســردگــی و بی حوصلـگـــی خواهـــید کرد. ایــن افــزایــش سطــح قنــد خون بر روی تمـــرکـز فرد تاثــیـــر می گذارد و در کار و روابط او خلــل وارد می کنــد. پرهـیــز از خوردن ایـــن گونه مواد به معنـای رسـیدن به آخر دنیا نیـســت، بلـــکه با خوردن مواد مغذی علــاوه بر داشــتن انــدامی متناسـب، از استـــرس و اضطـراب به دور خواهــیـد بود و به آرامش خواهــیـد رسیـد.

میگو ، لبنیات ، جو و تعدادی از خوراکی های آرام بخش

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (0)

دیدگاه ها بسته شده اند.