خوردن غذاهای سالم نیز عوارض دارد

عوارض خوردن غذاهای سالم برای بدن بسیار می باشد شما اگر تنها غدذا بخورید دلزده شده و نتوانید دیگر غذاهای سالمی بخورید و به سمت غذاهایی مانند فست فود و غذاهای آماده کشیده شوید در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر خوردن غذاهای سالم نیز عوارض دارد را در سایت دانستن خواهید دید با ما همراه باشید.

خودتـان را برای شنــیـــدن چنـد حقــیقـت ناخوشایــند آمــاده کنیـد!

به گزارش سایت دانستن: خیـلـی از افراد در آســـتـــانـه‌ــی سال نو تصــمــیـم می‌ــگــیـــرنـــد رژیـــم غذایی سالم را شروع کنـند و کلا عادت سالم خوری را در پیش بگـیـرند، حالـــا چه کم کردن کربوهیدراتـها باشد و چه خوردن پروتئین بیشــتر و یا در پیــش گرفـتن رژیــم غذایـــی خاص. به هر حال ایـن خودش یک چالش است! شاید فکــر کنـیـــد رژیم غذایــی سالـم فورا باعث می‌شود هم احـــسـاس بهــتـری پیدا کنــید و هم ظاهرتــان آن را نشـان بدهــد، امــا واقـــعیت ایـــن اســت که سالـم خوری میــ‌تواند پیـامــدهــای غیــر منــتظرانـهـــ‌ـــای برای سیـــسـتـــمـــ‌ بدن و روح و روان‌ــتـان داشــتــه باشد، مخصوصا اگــر این تغییــرات را سریع و عجولانه اعمـال کنیـد.

البتــه منـظور ما ابدا این نیـــست که در روند تغذیـــهـــ‌ــتان تغـییـــر و تصــحیــحی ایــجـاد نکـنــیـد، اما آگاه بودن نسـبــت به این عوارض ناخواستــه و غیـر منتـــظـــرانــه از همــان ابــتدا باعـث میــ‌ـشود از لحـــاظ ذهـنی و روحی آمـــادگـی ایــن سفـــر پُـر فراز و نشیــب را پیـدا کنــید.

مشـــکلــات اجابــت مزاج

اگـــر بخواهیـد غذاهـــای سالـــم بخوریـــد، احتمالا مصـرف میوه‌ها و سبــزی‌های تازه‌ـــتـان بیشتر خواهد شد. امـا بهــتــر اسـت مصرف میوه‌هـــا و سبزیــ‌هـــا را کم کم افـزایـــش دهــید تا سیــستم گوارشـ‌ـــتان زمان کافی برای تطـبـیـــق دادن داشته باشد. اگر دریــافت فیــبر سبـــزی‌ـــها و حبوبات را به میزان قابل توجهی افزایش دهید، بایـد انـتظـــار تغیــیـراتی در اجـابت مزاجــ‌ــتان داشـته باشید مثلــا مدفوع شُـل. توصیهـ‌ی ما ایــن است که مصـــرف سبـــزی و حبوباتـ‌تـــان را کم کنـیـــد تا در عرض دو سه روز احسـای بهــتــری پیـــدا کنـیـد. از طرفی دیـــگر اگـــر آب کافی ننوشیـــد، تمام ایـــن فیـــبـــرهـا میــ‌ـــتواننـــد باعــث یبوست شوند. شما بایـد دســـت کم روزی 8 لیوان آب بنوشیــد تا مانــند جارویی، فیـبــرها را به جلو برانـــد.

افـزایــش وزن تصـــادفـــی

مطمئنا با خوردن بلوبری وزن اضـــافــه نخواهـیـد کرد، امـــا ممـکن اســت با مصـــرف کالری بیـــشـتــر از غذاهایی دیـگــر، کاهـش وزنـ‌تان را ناموفق کنیـد. نمونهــ‌ای از اتــفــاقـــ‌هـایـــی که معمولا می‌ــافـــتـــد، استـفــادهــ‌ـــی زیـــاد از روغن نارگیــل، مصرف زیـــاد سیب همـراه با کرهـ‌ــی بادام یا نوشیدن اسـموتی در حد افـراطــی است. همــهـ‌ـــی ایـنـهـــا در نوع خود غذاهـای سالـــمــی هستنـــد، امـا زیاده روی در آنـــهـــا واقـعــا میـ‌تواند کالـــری و چربـــی و قنــد اضافـــی وارد بدنـ‌تـان کند. گول برچـــســبــ‌ــهــای «بدون گلوتن» یا «بدون چربـــی» را هم نخورید.

کاپ کیک‌ـــهـای بدون گلوتن باز هم بمـب کالـری هســتنــد، حتی اگـر احســـاس کنـــید سالمـ‌تــرند. مراقب اسنـکـ‌ـــهـــای ظاهــرا سالـــم هم باشید چون آنـها نیـز فرآوری شده بودن و کالـری زیادی دارنـــد. به طور کلـــی بهتـر اســت همیشه نوع طبــیـــعـــی غذاهـــا را انتـخاب کنــید.

تنـهـــایـی و دلـزدگی

حتــما با همـهـــ‌ی رژیــمــ‌ــهـــای مد روزی که توصیه میــ‌کنـــنــد غذاهایـی مثل لبـــنـــیات و کربوهیـدرات‌ـها و سویا و حبوبات را کنـار بگـذارید آشنـا هســتــید. بله درست است ممــکن اسـت با ایـن روش چنـــد کیـلو کم کنید. اما ایــن نگـــرش سخت گیرانه نسـبــت به تغذیهــ‌ی سالم باعـث می‌ــشود افراطی عمـل کرده و از نظـر روانی، ترس از خوردن یک سری از غذاهـا پیدا کنیـد و اعتـماد خود را نسـبــت به سیــگـــنـالــ‌ـــهــا و پیــامـــ‌هـای بدنــ‌ـــتان از دسـت بدهـیـد. یکــی از عوارض جانبی افـراط در محــدودیـت‌ها، تنـها شدن‌ـــتـــان است.

مثـلا ترجیح میـــ‌ـدهــیـد به مهـــمانـــی نروید چون می‌ـترسید غذاهـــای رنـــگارنـگ وسوسهـ‌تـان کننــد. یک اتـفــاق دیــگـــری که با افـراط می‌افتـــد این اســت که غذاهــایی که می‌ـــخورید و شیوه‌ـــی تغـــذیهــ‌ـــای که دارید شمـــا را خستـــه و دلـزده میــ‌کنـــنــد. در نتـــیجـه انگیزه‌ــی خود را برای ادامه دادن از دسـت میـ‌ـــدهید. پس توصیه می‌ـکنیـــم به دنبـال برنـامه‌ـــی غذایی باشید که تدام پذیر بوده و تنوع و آزادی لازم را داشته باشـد.

نفـخ میـــ‌کـنیـد

سبزیــجــات کلـــمی مانــند بروکلـی، کلـــم فندقی، کلــم برگ و …، سرشـــار از مواد مغذی بوده و به خاطر خاصیت ضد سرطـانـی که دارنـد توصیـــهـــ‌هـای زیـادی در مورد مصــرف آنـهـــا وجود دارد. امـا واقــعــیت ایـــن اســت که این خوراکـــیـ‌هــای شگفت انـــگیز بسیـار نفاخ هسـتـــند و میــ‌ــتوانند گرفـتـــگـی‌ و نفخ ایــجـــاد کنــند، بنابـراین باید در مصرف آنـهــا اعتــدال را رعــایـت کنـــید. می‌ـــتوانید روزی یک وعده سبزی کلـمــی همـــراه با سایـر سبزیــجات مانند قارچ، فلـــفل دلمــهــ‌ای و … میـــل کنــید.

از پا در می‌ـــآیـــیــد

حتـما دوست داریـد یک روز تعـطـــیـل را خوش بگـذرانــید و مجـــبور نبـــاشـــید یک قابلــمه از غذای سالــمی که طبق برنــامه قرار است بخورید درست کنــید یا به فکر تهیـــه‌ــی غذایــی باشید که می‌ــخواهــید در طول هفـتـه بخوریــد. اگـر شب به خانـه برگردیـــد و یادتـان بیفتد فراموش کرده‌اید ناهـار سالـم فردا را که بایـــد با خود به محـــل کارتـان ببـریــد آماده کنـــید چه حالی خواهیـــد شد؟ همــهـــ‌ـی ایــنها میـــ‌ـــتوانـــنـد کار و زحـــمـت زیـادی روی دوش‌تــان بگذارند. حتــی ممکـن اسـت ناگـــهان تصمیــم بگــیــرید از بیــرون غذا سفــارش دهیــد تا بخشـــی از این خستـــگـــی را از تن‌تان خارج کنــید. برای همــین مدیریت درســت اهـــمـیت زیادی دارد. شمـا بایـد زمـــانبـــندی منـاسبــی داشـــته باشـــید تا بتوانـــیـد بدون اســتــرس غذاهــا را آمــاده کنیـد. اگـــر برنامه ریزی نداشــته باشـــیـــد ممـکن اســت زمــانـــی آنـــقـدر گرســـنـه شوید که سراغ یک خوراکی ناسالـــم و حاضرو آماده بروید و پُـــرخوری کنید. توصیـــه میــ‌کــنــیــم یخـــچال و کابیــنتــ‌هایــ‌ـتــان همیشـه پُـر از خوردنـیـ‌ــهای سالــم و آمــاده باشـد تا زمان کمتری را صرف پخـت و پز کنیـــد.

نا امـید میـ‌ــشوید

اهـداف، ابـــزارهـای انـگیــزه بخــش بسیار خوبی هسـتنـد. اما اگـــر همـین هدفـــ‌ـــهــا واقـع گرایانــه نباشـند می‌ــتوانـــند شمـــا را نا امـید کنند. مثلــا کم کردن 6 کیلوگرم در عرض دو هفته مطــمئنا منــطـقـــی نیســت. ممکن اســـت آنقـدر نسبت به عددی که ترازو نشان می‌ـدهـد وسواس پیــدا کنیـــد که سایر جنــبـــهـ‌هـــای سلـــامـــتــی را فراموش کنـــیـد، مثــلـا انرژی بیشتــر یا خواب با کیفـیــتــ‌ـــتـر. برای همیـــن، هدف خود را با پرسیــدن سوال‌هــایــی مثل «می‌خواهـم با تغــذیــهــ‌ـی بهتـر به چه چیزی برسم؟» یا «چرا تغذیـــهــ‌ی سالم را انـتـخــاب کرده‌ام؟» مشخـص کنـید. ممـــکن اســـت هدف شمـا احــســـاس سبـــکی در بدن، کاهـــش درد یا زیـبــایـی اندامــ‌ـــتـــان باشد، به هر حال تعـییـــن هدف، راهی اسـت اساسی‌ـتـر برای ارزیـابی پیـــشـرفـــت‌ـــها و موفقیـت‌هایـــ‌تان.

خوردن غذاهای سالم نیز عوارض دارد

نظرات کاربران (0)

دیدگاه ها بسته شده اند.