خوردن میوه ها و سبزیجات مفید و مضر در زمستان

میوه ها و سزیجات همیشه برای بدن مفید هستند ولی در زمستان گاهی این میوه ها برای بدن مضر می باشند و بیشتر افراد این موارد را نمی دانند تا از خوردن این سبزیجات در زمستان دوری نمایند در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر خوردن میوه ها و سبزیجات مفید و مضر در زمستان را در سایت دانستن خواهید دید با ما همراه باشید.

به گزارش سایت دانستن: با سرد شدن هوا در فصل زمســتان، پوست ما خشک‌تـر و حساســـ‌ـتــر میـــ‌شود و باید بیـــشــتر مراقــب آن باشیــم. بهترین مراقبت از پوست در شرایــطـــی خواهـــد بود که ما غذای منـــاسـب در اختــیـــار عروق تغذیـهـ‌دهنده پوست قرار دهـیـم.خوشبخـتـانـــه در ایــن فصـل میوه‌ـــهــا و سبــزیـجــاتــی هســـتــنـد که وجودشـان قابلـــ‌ـتامـــل است و گویا هوشمـنــدانه برای ایـــن فصـل آفـریـده شدهـ‌ــانـد. به همه افـرادی که سلــامـت و زیبــایـــی پوستــشــان برایشــان مهـــم است توصیــه میــ‌ـــکـــنم از مصرف سبزیـــجــات و میوه‌ــها بهـــ‌ــخــصوص ایــن موارد غافـل نشوید.

• کلم‌ـپـــیچ: این نوع سبزی در شرایـط آب و هوایــی سرد مقــاومت زیـــادی از خود نشان میــ‌ــدهــد. کلــم‌ـپـــیــچ حاوی مقادیـر قابــلـ‌ــتوجهـــی ویتـامیـــن، مواد معـدنــی و آنتـیـ‌اکـسیـــدان اســت.

• کلم بروکســـل: ایـــن سبزی غنی از مواد مغذی مخــتلـف خصوصا ویتامـــیـــن K است. به علــاوه، کلـم بروکسل دارای مقادیـر زیــادی آلفالیـپوئیکـــ‌ـاسیــد، یک ترکـیــب آنتـیـ‌اکســـیـدانـی موثر در سلامت (خصوصا برای بیمـاران دیابـتی) اسـت.

• هویج: یکــی از سبـــزیجات زمـستـانی مقـــاوم به سرما که غنی از ویتامـــین A و آنــتــی‌ـاکســیدانـــ‌ـــهـای مخـــتلــف اسـت. این ترکـیـــبات به‌ـــعنوان عوامــل پیـــشـــگـــیـریـــ‌ـکنـنده از سرطان پســـتان و پروستـات در نظــر گرفــته می‌شود.

• کلــمـ‌ـــقرمز: غنـــی از مواد مغذی بهــ‌ویژه ویتــامـــیـــنـــ‌هـــای A،C و K اســـت. کلــمــ‌قـرمـز همـــچـنـــین حاوی آنـتوسیـــانــیـــن اســت که ممـکـن اســت در پیـــشــگــیــری از بیـمـاری‌هــای قلبـــی و سرطانـــ‌ــهـــا مفـــیــد باشـد.

• جعـــفری: یکی دیــگـــر از سبــزیــجــات مقـاوم به سرمـا که غنـــی از مواد مغذی و حاوی ترکـیـبـــاتـــی گیاهی به نام لوتئولیـن و فلـاونوئید آپــیژنــین اسـت که در بهــبود سلامـــت مغـــز موثر اســت.

مراقـــبــت‌ـهـای ساده امـــا مهـم پوستی

البـــتـه که ما نمـیــ‌ـتوانیم جلوی گذر زمـــان را بگیریــم، اما همـیـشـه میـــ‌توانــیـم با انجام کارهـــا و مراقبـــتـــ‌های ساده، روند پیـری را به تاخیــر بیـــنـدازیم. با این کارهــا جلوی پیری زودرس پوست خود را بگیریـد.
• نوع پوست خود را بشـــناســـید.

• از یک شوینــده منـاســب پوست خود استــفـاده کنــیـد.

• چربــی پوستــتان را با «تونر» متــعـادل کنید.

• پوستـتـان را مرطوب نگـهـ‌ـدارید.

• همــیـشــه کرم ضدآفتاب بزنـید! حتــی در زمـــستان نیــز گرم ضدآفتـــاب را فراموش نکـــنـــید. اشعـــه فرابـــنــفـش خورشـیـــد، حتی در روزهـای ابـــری نیـــز به پوست شما آسـیب می‌زند. برای محافظت از پوست خود از کرم ضدآفتاب با SPF 30 به طور روزانـــه اســتـــفـاده کنید.

• از روبالــشــی و لبـاس‌ــهایی با الـیاف نرم و طبیعــی اسـتفاده کنــیـــد.

• خوب بخوابید.

• از نوشیـــدن آب غافـل نشوید!

• میوه‌ـــهـا و سبــزیـــجـات تازه مصـــرف کنــیــد. این گروه مهم مواد غذایی باید برای همه دورهــ‌ـهـــای سنـــی در رژیم غذایـی روزانـه گنجانــده شود؛ چه کودکان و چه زنان و مردان نیاز مبــرم به ایـن ویتامین‌ها دارنــد.

• در صورت بروز مشــکلـات پوستی حتمــا به متـــخصـــص پوست مراجـــعه کنید.

• تا میـــ‌ـــتوانـیـد از مواد طبـیعـی اســتـفـاده کنیـد و مراقـب پوست خود باشــید چرا که پیشــگــیـری بهـتر و کمـ‌ـــهزینه تو از درمـان اســـت.

آبــرسانی پوست را فراموش نکـنیــد

• ماسـک آبـرســـان: برای آبــرســانی به پوست در فصـل سرمــا، می‌ــتوانیــد از ماســت یونانــی اســتــفاده کنید.

ماسـت به دلیــل داشـتن لاکتیـــک اســـید، پوست شمـا را لایـهــ‌ـبرداری، نرم و مرطوب می‌کند. ماست را روی پوست صورت بزنــیـــد و بعـد از ۵ تا ۱۰ دقــیــقـــه بشوییـــد.

• روغن آبــرسان: یکــی از بهـــتـــریـن روغن‌ــهـــا برای پوست، روغن آرگـــان اسـت که سرشـار از ویتــامــین A، E، آنـــتیــ‌اکــسیدانــ‌ـهـــا و اسید لیـنولئیک اســـت.

اســتفاده از ایـــن روغن علاوه بر رطوبتــ‌رسانـی، التهـاب پوست شمــا را نیـــز کاهـــش میــ‌دهد.

دستگاه‌هـای بخور

شما میـ‌ـــتوانــیـد شبـ‌ــهـا از دستـــگاه بخور، هنـگـام خواب اســتفاده کنید.

مرطوب نگــه‌داشــتـن هوا، مانـــع از خشـک شدن پوست میـ‌ـشود و مشــکـــلات تنفــسی را نیز برطـرف می‌کنـد. مخــلوط شکـــر قهوه‌ــای و کپسول ویتامـــیـن E، یک اسکـــراب لب عالـــی برای نرم و مرطوب کردن لبـ‌ــهـــای شمـاسـت. این مخــلوط را روی لبـ‌ـها بزنیــد تا پوسته‌ـهای مرده آن جدا شوند و خشکـــی لب‌ـهــا از بین برود.

خانمـ‌ـها بیـشتــر مراقب باشــنـــد

متـــاســفانه ایـن روزهــا خانـمـ‌ــهای زیادی را می‌بــیـــنـیـــم که مسکـــلات ویژه آنـها مانـند تخمــدانــ‌ــهــای پلـــیـ‌کیــستیک یا سیـنه‌هـای فیـــبـــروکیستـیـــک دارند. شایــد برایـــتـان جالب باشـــد که بدانیــد بهتــرین ویتــامـیـــن‌ها برای زنـــان مبـــتـلا به سینـــه فیـــبـــروکیسـتیـک کدامـــند.

مصرف برخی ویتــامـین‌ـها ممــکن است در تخـفیف علـائم سیـنــه فیــبروکیـــستـــیـک موثر باشــد. پیـــش از مصرف هر یک از ایــن ویتـــامیـن‌هـــا مشــاوره با متــخصصـــان تغذیه برای تشخـیص و تجویز فردی ضروری است.

ویتـامـــیــن E

ویتــامــیــن E به طور معمول برای بهـبود علـــائم بیمـاری‌ـهای خوش‌ــخیم بافت سیــنــه تجویز می‌ـشود. برخــی مطـــالـــعــات حاکـی از آن اســت که این ویتـــامــیـــن دارای آثـار معناداری در بهبود سینهـ‌های فیــبـروکیســتیـــک است. ویتــامـین E دارای ۸ فرم آنــتیـ‌اکـســـیــدانـــی مختــلــف است که ماندگــارتریـــن نوع آن در بدن دی- آلفاتوکوفرول طبیـعی اســـت که هم به صورت مکمـل یافت میــ‌شود و هم در مواد غذایـی طبــیـــعــی ماننــد روغن‌هـای گیـــاهی، مغزدانــهـ‌ــهـا، غلـات کامـــل و سبـزیـــجات برگ سبـــز موجود اســـت.

ویتامیـن A

ویتـامین A نیـز دارای اثری مشــابـــه در تخــفیـف علــائم مذکور است. این ویتامـــین با اثـرگـــذاری بر گیـــرنده‌های ویژهــ‌ای در بافــت سیـنـه بر DNA تاثـیـر میـ‌ــگـذارد و باعث کاهــش خطر ابــتلـا به بیـماریــ‌ــهای خوش‌خــیم و بدخــیــم سینـه‌ـــای میـ‌شود. براسـاس نتــایـج حاصـل از مطـــالعــات دوزهای بالـای ویتامیـن A دارای اثربـخـــشی در این زمــیــنـــه اســت و دریـافـــت مقــادیر بالـــای ایـــن ویتــامـــین در برخـی از زنـان خصوصا در دوران بارداری مجــاز نیست. از جمـــله منـابـــع ایـــن ویتــامــین میـ‌ــتوان به میوه‌ـها و سبزی‌ـهـای زرد و نارنـجـی، روغن کبد ماهـــی، تخم‌مـــرغ، شیر و… اشــاره کرد.

ویتـامـیــن ۶ B

ویتـامین ب۶ با تنــظـــیـــم عوامـــل گوارشی و هورمونی دخیـل در تغـــییرات سیـنه فیـبروکیـستیک باعث بهــبود علــائم آن میـ‌ــشود. این ویتــامـــیــن به صورت مکـــمل‌ــهای خوراکـی و نیــز بهــ‌عنوان بخشی از ویتامـــین B کمـــپلکس موجود است. موز، ماهـــی، بوقلمون، مرغ، سیـب زمیـــنـی و اســـفـــنـــاج نیز از منـــابع غذایی آن به شمار میـــ‌روند.

توصیـه‌ــهــای ویژه به خانـــم‌هـــای مبتلا به نشـانــگان تخمـــدان پلیـ‌کـیـســتــیــک

تعجــب نکــنــیــد که چرا متخصـــص پوست در این باره توصیه‌هـــایـی دارد چون ایـــن نشـــانـگان با اخــتلــال در سطوح هورمون‌هـــای جنــسـی در زنان مشـــخـــص میـ‌ــشود، به‌ـطوری که سطــح هورمون آنـــدروژن ‌(هورمون جنســی مردانـه) افزایش می‌ـیابد و علــائمی مانـــند آکـنه، افـــزایـــش وزن، مقــاومت به انسولیـن و افـزایــش خطـــر دیابت، رویش موهای زائد، نامنظـم شدن چرخــه ماهـــانه و… ظاهـر میـــ‌شود. از همـــه اینـهــا مهم‌ــتــر ایـنکـــه ایـن خانــمـ‌های مبـــتــلـا اغلب مثل دیـــگــر خانم‌هـــای جوان مدام برای لاغــر شدن رژیــم میـــ‌گــیــرند و ایــن کار به خاطر مشکـــلات هورمونیـ‌ای که دارند اثـــر سوء بیشــتــری بر آنها میــ‌ــگــذارد.

۱٫ اولین توصیــه پیـــروی از رژیمـ‌ـهـای غذایی اصولی و درســت برای کاهـــش وزن و کنترل قندخون است.

۲٫ افـزایش دریـــافت اسـیـــد فولیـک از طریق مواد‌ـ‌ــغذایی یا مکمل

۳٫ افزایــش ترکـــیبات غذایـــی حاوی فیبـــر مانـنــد سبـــزیــجـات (خصوصا سبــزیـجات خانواده کلم؛ بروکلی، کلـــم برگ، بروکسـل و… و حبوبات؛ عدس، لوبیـــا و…)

۴٫ افزایش دریافت مواد غذایـــی سرشـــار از امـــگا۳ با خاصــیـت ضدالــتــهـابــی مانــند گردو و بادام، بذرکــتان، ماهــی‌هـا خصوصا ماهی سالمون و ساردیــن

۵٫ محــدودیت در مصـــرف چربـیـ‌ـهـــا و غذاهـــای سرخ شده، کربوهیـــدراتـ‌ـهای تصفیه شده مانـــند نان سفــید و سایر ترکیــبات تهــیه شده از آرد سفـــیـــد گنـــدم و مواد غذایی فراوری شده

۶٫ محدودیــت در مصـــرف قندهای ساده مانــند شیـــرینـیـ‌ها، دوناتـ‌ها ، قند و شکـر، مواد غذایی با شکـر افزوده و…

۷٫ افـــزایـش سطح فعالیت بدنـــی روزانـــه.در واقــع بایــد ورزش روزانــه جزو زنـــدگـــی ایـن خانم‌هـــا قرار بگـیرد.

خوردن میوه ها و سبزیجات مفید و مضر در زمستان

نظرات کاربران (0)

دیدگاه ها بسته شده اند.