دلایل علمی گرسنگی بعد از غذا خوردن

گرسنگی بعد از غذا خوردن دلایل بسیاری دارد بسیاری از افراد از پایین بودن قند خون به گرسنگی شدید دچار می شوند بیماری گواتر هم می تواند یکی از عوامل گرسنگی پی در پی در فرد باشد بیماری مانند دیابت باعث می شود شما اشتهایتان تحریک شود در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر دلایل علمی گرسنگی بعد از غذا خوردن را در مجله خبری دانستن خواهید دید با ما همراه باشید.

به گزارش مجله خبری دانستن : گرسنگی بزرگ‌ترین معاند کسی است که رژیم داراست یا این که نگران سلامتی‌اش است . گرسنگی سلامت , نشانه ای است که می گوید تن به یه خرده سوخت جهت سعی مطلوب نیاز دارااست و در اینجا مراد از سوخت , غذاست . در‌حالتی که یکی‌از وعده‌های غذایی را از دست بدهید , گرسنه بودن‌تان ارگانیک است .

ولی در حالتی که وعده‌ی خویش را بدون نقص خورده‌اید و گذشته از فرا وصال زمان وعده‌ی بعدی , خیلی شم گرسنگی میکنید , مشکلی میباشد که نباید آن را سرسری بگیرید . همیشه شم گرسنگی داشتن , آرم خیر و خوبی نیست . عارضه ها متعددی می توانند پشت گرسنگی‌های ناسالم‌تان نهفته باشند . در چنین مواقعی , می بایست هر چه زودتر علت را پیدا کرده و جلوی عواقب جدی‌تر را بگیرید .

۱ . عالی نخوابیدن

آنهایی که خواب با کیفیتی ندارند یا این که به مشقت می توانند دست‌کم 7 تا 8 ساعت در شب بخوابند , احتمالا تمام وقت حس گرسنگی نمایند . نداشتن خواب کافی شبانه قادر است روی هورمون‌های مرتبط با گرسنگی و اشتها تاثیر بگذارد و تراز گرلین را بالا غالب شود . گرلین هورمونی است که اشتها را تحریک می کند و در ضمن تراز لپتین را که هورمون حس سیری است کم می کند .

مطالعه‌ای در سال 2013 اخذ خواب ناکافی می تواند سبب ساز به گزینش غذاهایی شود که سبب ارتقاء وزن میشوند . در سال 2016 مطالعه‌ای انجام شد و پژوهشگران توضیح دادند که ارتقا مرحله اندوکانابینوئید ِ در گردش قادر است مکانیسمی باشد که بواسطه‌ی آن , فقدان خواب , باعث به مصرف غذای بیشتر علی الخصوص از مدل اسنک شود چه بسا با وجود این‌که اینگونه خوراکی‌ها نمی‌توانند انرژی متعددی تامین نمایند .

علاوه بر حس گرسنگی , بقیه علامت‌های فقدان خواب مشتمل بر بد خلقی , شلختگی , هشیار نبودن , ارتقاء رویدادها و تصادف , عدم بضاعت و توان برای مراقبت مرحله هشیاری درطول روز و ارتقا وزن می گردد . عملکرد نمائید هر شب 7 تا 8 ساعت بخوابید تا با مراقبت انرژی واجب , هورمون‌های گرسنگی‌تان تهیه و تنظیم شوند .

۲ . استرس بیشتراز حد

هنگام برخورد پیکار یا این که گریزو فرار , هورمون استرس تن ارتقاء می یابد . این هورمون , بدن‌تان را متقاعد میکند که خوراک بخورد . در واقع کورتیزول شمارا بدون چاره می کند در پی غذاهای پُر از قند و چربی بروید .

بیشتر خوراک میل کردن در حین استرس داشتن , خیر فقط اضطراب یا این که هیجانات منفی‌تان را تخفیف نمی‌دهد بلکه نیاز به بیشتر میل کردن را ارتقا داده و سبب به ارتقاء وزن و مشکلات دیگر می گردد .

آزمایشات علمی نشان داده یک برخورد کم عقل – فیزیولوژیکی نسبت به استرس میتواند بر رفتارهای مرتبط با تناول کردن اثر بگذارد . به مرور زمان این تغییرات می تواند نیز بر وزن و نیز برسلامتی تاثیر بگذارد . بعضا از کسانی که استرس دارا هستند یا این که افسرده می باشند , پُرخوری میکنند زیرا هورمون گرسنگی گرلین در بدن‌شان بالاست . بقیه علامتها مرتبط با استرس دربرگیرنده خشم , خستگی , راز درد , مشکلات خواب , اندوه معده و . . . می گردد . برای غلبه بر استرس , ورزش و مدیتیشن نمایید . چه بسا گوش دادن به موسیقی نیز می تواند به در دست گرفتن استرس یاری دهد .

۳ . مشکلات تیروئید

گرسنگی بیشتراز حد به پُر کاری تیروئید هم می تواند مربوط باشد که یک کدام از بیماری‌های شایع تیروئیدی است . هنگامی تراز هورمون تیروئید مضاعف بالاست , عملکردهای حساس تن هم سرعت گرفته و شما انرژی بیشتری صرف می کنید . در فیض با سرعت دریافت کردن متابولیسم , گرسنگی بیشتری نیز شم خواهید کرد .

چنانچه در گیر پُر کاری تیروئید باشید , چه بسا بعداز پُر خوری کردن نیز وزن طولانی تر نخواهید کرد , بلکه به دلیل کالری سوزی سریع‌تر , وزن از دست خواهید اعطا کرد . علاوه بر تغییر تحول اشتها و بزرگ شدن غده‌ی تیروئید , بقیه علامت ها پُر کاری تیروئید دربرگیرنده نبض تند , خارج زدگی چشم‌ها , شم اضطراب , تعریق مضاعف , ضعف عضلانی و حس تشنگی چه بسا بعداز نوشیدن آب می گردد .

 

۴ . زیر بودن قند خون

ذیل بودن قند خون یا این که هیپوگلیسمی یعنی این‌که گلوکز جان دار در بدن‌تان به تراز خیلی پایینی افت نموده است . ذیل بودن قند خون می تواند حس گرسنگی به شما بدهد . مغز به انرژی نیاز داراست و گلوکز را تحت عنوان سوخت مصرف می نماید . بدین ترتیب هنگامی که قند خون‌تان افت می‌نماید , اقتدار مغزتان نیز کم می شود . بعد از آن مغز سیگنال‌هایی می‌فرستد که اعلام نماید تن به سوخت نیاز داراست و در فیض شما حس گرسنگی می کنید .

کسانی که قند خون‌شان معمولا زیر است , زود نیز عصبانی می گردند که استدلال آن به عبارتی گرسنگی ناشی از افت قند خون است و به آن «hangry» می گویند .
دانشمندان دریافته‌اند زمانی همسران مبتلا افت قند خون می‌‌شوند , بیشتر از دست همدیگر عصبانی شده و وارد بحث می گردند علاوه بر گرسنگی , بقیه نشانه ها افت قند خون مشتمل بر اضطراب , رنگ پریدگی ,تعریق، مور مور شدن اطراف دهان و به طور کلی احساس ناخوشی می‌شود. پایین بودن قند خون، برای افراد مبتلا به دیابت، یک مشکل عادی است اما آنهایی که به بیماری‌های دیگری چون هپاتیت و اختلالات کلیوی دچار هستند یا مشکلاتی با غدد آدرنال یا هیپوفیز خود دارند نیز ممکن است با این عارضه مواجه شوند.

۵ . دیابت

نیز دیابت جور نخستین و نیز دیابت دسته دوم قادر است موجب گرسنگی‌های مکرر شود . در حالت نرمال , تن قند مو جود در خوراک را به سوختی به اسم گلوکز تبدیل می‌نماید . ولی چنانچه دیابت داشته باشید , قند جان دار در غذایی که می‌خورید , احتمال دارد وارد بافت‌ها نشود تا به آن ها انرژی بدهد و این حادثه میتواند موجب شود ماهیچه‌ها و بقیه بافت‌های تن نیاز به غذای بیشتری را اعلام نمایند .

علاوه بر ارتقا اشتها , بقیه علامتها دیابت دربرگیرنده تشنگی مضاعف , تکرر ادرار , کاهش وزن غیر موجه , تاری روءیت کرد , زخم‌ها و بریدگی‌هایی که التیام‌شان زمان متعددی ارتفاع می کشد , حس مور مور شدن در دست‌ها یا این که پاها و خستگی مداوم می شود . شما چه دیابت دسته نخستین داشته باشید یا این که دیابت جور دوم , می بایست مرحله قند خون‌تان را زیر در دست گرفتن بگیرید تا بر بقیه اندام‌های‌تان تاثیر منفی نگذارد .

۶ . عفونت انگلی

زمان‌هایی گرسنگی‌های مکرر چه بسا بعداز به موقع تناول کردن طعام میتواند آرم عفونت انگلی در روده‌ها باشد . کرم‌ها به خصوص کرم‌هایی زیرا کرم‌های نواری یا این که کرمک می توانند فارغ از این که نشانه ای داشته باشید مدت‌ زمان مضاعف طولانی در تن شما معاش نمایند . کرم تمام مواد مفید تن را می‌بلعد و از این رو شما بیشتر از حد ارگانیک شم گرسنگی خواهید کرد . هر کس مبتلا عفونت انگلی است احتمالا شم گرسنگی شدیدی به ویژه در اولِ صبح داشته باشد و همینطور پس از میل کردن طعام , شم سیری نکند . چنانچه بیشتر از حد نرمال شم گرسنگی می کنید و کاهش وزن نیز داشته‌اید خوب تر است به دکتر معالج رجوع کنید .

۷ . سندرم پیش از قاعدگی ( PMS )

زنانی که در دوره‌ی پیش از استارت قاعدگی می باشند هم احتمالا شم نمایند اشتهای‌شان بیشتر شده‌است . تغییرات هورمونی که طی نیمه‌ی دوم سیکل قاعدگی روی میدهد و یک تا دو روز پس از استارت قاعدگی برطرف میگردد میتواند تمام وقت شم گرسنگی به شما بدهد . همینطور تغییرات دمای تن درین عصر هم روی اشتها اثر میگذارد . علامتها سندرم پیش از قاعدگی علاوه بر شم گرسنگی , دربرگیرنده حس خستگی و دهیدراته شدن تن میشود . بقیه نشانه ها هم دربرگیرنده نفخ , رمز درد , اساسی شدن سینه‌ها , نوسانات خلقی , خستگی و مشکلات خواب می شود . برای در اختیار گرفتن اشتها گذشته از آغاز قاعدگی , در هر وعده غذاهای سرشار از پروتئین مصرف فرمائید و غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات‌های تصفیه شده و قندها را به دستکم برسانید .

۸ . بارداری

بخش اعظمی از مادر‌ها آبستن ارتقاء اشتها را تجربه مینمایند که چیز بدی نیست . در واقع ارتقاء اشتها سبب ساز می گردد جنین , مواد پرخاصیت کافی برای پرورش اخذ نماید . ارتقا وزن در دوران بارداری تماما ارگانیک است .

ولی ارتقاء اشتها در طول بارداری در معنای لامپ سبزی برای تناول کردن هر چیزی که دوست دارید نیست . اخذ کالری در دوران بارداری بایستی بیشتر شود ولی شما به تناول کردن غذاهای سلامت نیاز دارید ; غذاهای ارگانیک , صیفی جات سبز , میوه‌های جدید و مغزها برای شما خوب و اضطراری می‌باشند . حتما می دانید که می بایست از تناول کردن غذاهای فرآوری شده و زیاد شیرین خودداری کنید . مصرف غذاهای عالی و تندرست , نیز شما و نیز جنین‌ در هم اکنون رشدتان را تندرست نگه می دارد و جلوی پُر خوری‌تان را می گیرد .

۹ . دهیدراته شدن تن

زمانی تن همیشه در گیر بی آبی باشد شم گرسنگی خواهید کرد . اکثری از اشخاص تشنگی را با گرسنگی خطا میگیرند . تشنگی وقتی روی میدهد که تن به آب نیاز داراست . البته شاید سیگنال تشنگی با سیگنال گشنگی غلط گرفته شود چون به عبارتی بخش از مغر ( هیپوتالاموس ) هر دو سیگنال را می‌فرستد . در صورتیکه تن دهیدراته شود , مغز سیگنالی می‌‌فرستد که اعلام نماید شما می بایست چیزی بخورید در حالیکه شما تنها به مصرف مایعات نیاز دارید . سلول‌ها هم برای استفاده از مواد مفید جانور در غذاهایی که می‌خورید به آب نیاز دارا هستند . نبود مواد پرخاصیت دراختیار سلول‌ها منجر می شود بدن‌تان غذای بیشتری بطلبد .

هنگامی دهیدراته می شوید , علاوه بر شم گرسنگی , با علائمی زیرا یبوست , کم آبی پوست , حس سروصدا , نبود انرژی , سرگیجه , بی آبی دیده و کاهش ادرار هم مواجه خواهید شد . این توشه که شم گرسنگی کردید , یک استکان آب بنوشید تا گرسنگی‌تان برطرف شود .

۱۰ . نوشیدن الکل

مصرف روزانه‌ی الکل هم می تواند علتی برای شم گرسنگی مداوم‌تان باشد . نوشیدن الکل میتواند موجب ارتقاء هورمون گرلین شود که مسئول تولید شم گرسنگی است . همینطور مشخص و معلوم شده هنگام نوشیدن الکل , تصمیم به طعام بیشتر می‌‌شود .

همچنین مصرف الکل می‌تواند بدن را دهیدراته کند و در نتیجه شما را گول بزند و فکر کنید نیاز دارید غذا بخورید در حالیکه به آب نیاز دارید. مطالعات نیز نشان داده که الکل، مغز را در حالت گرسنگی کشیدن قرار می‌دهد و اشتها را بیشتر می‌کند.

سایر علت‌ها

. با عجله خوردن هم می‌تواند سبب پُر خوری شده و به محض پایان غذا دوباره احساس گرسنگی کنید. آهسته‌تر غذا بخورید، هر لقمه را به خوبی بجوید و از غذای‌تان لذت ببرید.

. صبحانه نخوردن می‌تواند باعث گرسنگی‌های مکرر شود.

. مصرف غذاهای فرآوری شده مانند نان سفید، کلوچه و حتی سس سالاد می‌تواند قند خون را ناگهان بالا برده و احساس گرسنگی بیشتری نسبت به قبل برای‌تان باقی بگذارد.

. مصرف زیاد کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای هم اشتها به غذا را بیشتر می‌کند.

. پروتئین کم چرب و چربی‌های سالم می‌توانند سیری بیشتری به شما بدهند. اگر مرتبا از آنها مصرف نکنید معده‌تان برای مدت زمان طولانی نمی‌تواند پُر بماند و احساس گرسنگی خواهید کرد.

. نوشابه‌های رژیمی، تاثیر منفی بر اشتها دارند.

. آدامس جویدن، حتی بدون قند ان، می‌تواند گرسنه‌تان کند.

. اختلالات ژنتیکی مانند سندرم پرادر ویلی (PWS)، نیز گاهی علت گرسنگی‌های زیاد هستند. همچنین ناهنجاری‌های کروموزمی نیز می‌توانند موجب افزایش اشتها شوند.

. اختلالات خوردن مانند بولیمیا می‌توانند اشتهای زیادی ایجاد کنند.

. بیماری‌های روحی روانی مانند اختلال دو قطبی و جنون ادواری می‌توانند افزایش اشتهای عجیبی شوند.

. داروهایی خاص نیز می‌توانند علت گرسنگی‌های مداوم باشند. داروهای ضد افسردگی و کورتیکواستروئیدها می‌توانند حتی بعد از خوردن غذای کافی نیز به فرد احساس گرسنگی بدهند.

 

دلایل علمی گرسنگی بعد از غذا خوردن

نظرات کاربران (0)

دیدگاه ها بسته شده اند.