رواج ازدواج بالینی یا ازدواج سفید در بین دختر و پسرهای ایرانی

ازدواج بالینی خبر از رابطه جنسی بین دختران و پسرهای جوان ایرانی می دهد این دختران و پسرها برای تامین نیاز جنسی خود تن به ازدواج های بالینی در ایران می دهند هم خوابی و زندگی دو جوان به شکل نامشروع زیر یک سقف که بسیاری از دانشجویان طالب این نوع ازدواج می باشند در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر رواج ازدواج بالینی یا ازدواج سفید در بین دختر و پسرهای ایرانی را در مجله خبری دانستن خواهید دید با ما همراه باشید.

به گزارش مجله خبری دانستن : هرچند سنت‌گریزی , امنیت اقتصادی و سودمندی ارتباط , شراکت مالی , تعهدگریزی , هراس از بی‌خانمانی , گسست از خانواده و موردها دیگر در تعیین وصلت سپید اثرگذار میباشند .

عصر روز دو‌شنبه بیستم آذر 96 , در انجمن جامعه شناسی در دانش گاه علم ها اجتماعی دانش گاه تهران , موضوعی مورد بررسی قرار گرفت که مدت‌هاست مناقشه‌ برانگیز شده‌است . موضوعی که در‌این نشست به آن اشاره شد , به عبارتی چیزی است که پیش از آن «ازدواج سفید» یا این که «هم‌باشی» گفته میشد و درحال حاضر در تحقیق فرزانه فرامرزی , اسم «هم‌بالینی» به خودش گرفته است به این دلیل‌که به گفته وی , شایسته ترین تعریف برای معاش دو نفر است که با نیز معاش می کنند و ارتباط جنسی نیز دارا هستند البته دربرگیرنده قرارداد وصلت نمیشوند . وی این تحقیق را تحت عنوان تز دکتری در حرفه جامعه‌شناسی انجام داده و از معاش جوانانی خبر میدهد که «خوانشی تازه از معنی ازدواج» دارا هستند .

دکتر  فرزانه فرامرزی با اشاره به سختی‌های کشف کردن چنین مواقعی که در تحقیق همیاری داشته باشند , بیان کرد : این مطالعه به زمان دو سال روی 15 زوج هم‌بالین تهرانی در سنین بین 25 تا 35 سال صورت گرفته , یعنی کسانی که تصمیم گرفتند فارغ از ثبت قانونی و فقهی ازدواجشان , با همدیگر زیر یک سقف معاش نمایند و ولی همان طور که از نام این مورد پیداست , با همدیگر هم‌بالین باشند . در واقع داشتن ارتباط جنسی , یکی فاکتورهای کلیدی در چنین روابطی است .

وی بعد به ریشه هم‌ بالینی اشاره نمود که از کشورهای غربی نشات گرفته : انقلاب جنسی آخرها ده سال 60 میلادی در کشورهای اروپایی و امریکایی رفته رفته سبک معاش را تغییر و تحول اعطا کرد . تا پیشین از آن , این باور وجود داشت که نیازهای جنسی می بایست در چهارچوب تزویج برطرف شود ولی آنگاه , بنیان‌های فلسفی مختلفی سازه نهاده شد , سن وصلت ارتقا پیدا کرد , فردگرایی شدت گرفت و شکل‌های جدیدی از معاش خانوادگی پدیدآمد . این مسائل رفته رفته صورت بیشتری به خودش گرفت تا آنجا که آمریکای ده سال 70 , شاهد 400 هزار زوج هم‌بالین بود البته در ده سال 80 به یک میلیون و پانصد هزار زوج رسید و در سال 2010 آمارها هفت میلیون زوج را نشان میدهند که فارغ از ثبت تزویج , معاش مشترک دارا‌هستند .

دکتر معالج فرامرزی به آمارهایی از کشورهای دیگر نیز اشاره نمود برای مثال بریتانیا که در سال 1997 , سه درصد از زنانی را داشته که معاش مشترک فارغ از تزویج داشته‌اند البته این تعداد در سال 1998 به 26 درصد رسیده است . البته کشورهای شرقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند به نحوی که ژاپن در سال 1987 شاهد سه درصد زوج هم‌بالین بوده , در سال 2005 هشت درصد و در سال 2006 یعنی صرفا 1‌سال بعد از آن , این میزان با رویش چشمگیری به 20 درصد رسیده است . این در حالی است که تعداد فرزندانی نیز که از این معاش مشترک به عالم میایند در حالا ارتقاء است مثلا در دانمارک , نروژ و سوئد , بیشتراز 50 درصد خردسالان در خانواده‌های هم‌بالین متولد می گردند .

شرایط ازدواج سپید یا این که به عبارتی هم‌بالینی در کشور‌ایران

ولی آنطور که‌این جامعه‌شناس در تحقیقش به آن اشاره می نماید , از کشور‌ایران و اکثری دیگر از کشورهای دیگر خاورمیانه , هیچگونه آماری در دست نیست و با این‌که چنین شکلی از معاش , زیر پوست جامعه در اکنون صورت دریافت کردن است , همواره با انکار رو به رو میشود .
فرامرزی با اشاره بدین اینکه برخی مسئولان چه بسا چنین سبکی از معاش را نمی‌شناختند ,اعلام کرد : دست اینجانب برای انجام این تحقیق خالی بود و اکثری از اشخاصی که برای به دست آوردن آمار به آن ها مراجعه میکردم می‌گفتند به هیچ عنوان مگر چنین چیزی وجود دارد؟ ولی تحت عنوان یک جامعه‌شناس وظیفه خودم دانستم این تحقیق را انجام دهم تا با شناختن آنچه در جامعه می‌گذرد ببینیم چرا جوان‌ها این سبک معاش را تعیین مینمایند و بتوانیم راهکارهایی برای آن ارائه دهیم خیر اینکه چشممان را بر حقیقت ببندیم به ویژه هنگامی مشاهدات نشان میدهند که چنین سبک معاش دربین جوان ها در هم اکنون بسط است .

ولی واقعیت‌ها چه چیزی می گویند و چرا با تمامی مخاطراتی که معاش مشترک فارغ از ثبت قانونی و فقاهتی دارااست , عده‌ای این سبک معاش را تعیین می‌کنند؟آنچه در‌این پژوهش به دست آمده جواب این سوال است . جواب زوج‌های هم‌بالین برای تعیین این معاش مشترک مشمول این عبارت‌هاست : سنت‌گریزی , امنیت اقتصادی و سودمندی ارتباط , شراکت مالی , اصالت نیازهای عاطفی و جنسی , تعهدگریزی , خوف از بی‌خانمانی , گسست از خانواده , لذت‌جویی , نیاز به همدلی و فرار و گریز از تنهایی , تعهدات پرتکلف وصلت , عدم اعتقادوباور به دستورات فقهی , اهمیت علاقه , سوراخ بین بلوغ جنسی و بلوغ اقتصادی , شکست در وصلت , دم غنیمت شمردن , استقلال , گرایش به سبک نوین معاش و به صورت کلی خوانشی تازه از معنا وصلت .

با تمامی اینها , تزویج سپید چه عواقبی دارد؟

پزشک معالج فرامرزی میگوید مهم ترین چیزی که در مصاحبه‌کننده‌ها چشم , هراس است , نوعی واهمه که آنها‌را در مرز بین بودن و نبودن قرار می دهد : مشکلات مختلفی درین گونه معاش موجود هست به ویژه برای زنان که سالم جسمی آنان را به خطر می‌اندازد مثلا آن‌ها در معرض سقط‌های مکرر قرار می گیرند , تعارض با ضوابط و عرف نیز دیگر مشکلاتی که است خویش این اشخاص نیز به آن واقفند , البته آنچه در بیشتر این زوج‌ها چشم میشود نوعی هراس است , واهمه ناشی از مخفی کردن رابطه‌شان از خانواده , همیاران و اقوام . آن‌ها در دنیایی مملو از ابهام و نگرانی معاش می کنند , بین میباشد و نیست قرار دارا‌هستند و در زمان رای زنی اذعان می‌کردند که دنیایشان نامفهوم و وهم‌آلود است .

این جامعه‌ شناس بابیان اینکه هم‌بالینی را بایستی خیر در موضع خانواده روءیت کرد و خیر در موضع بی عفتی , تاکید کرد : این معاش , سبک جدیدی است که مبتنی بر آن , کنشگر با دانش به سختی‌ها و مزایایی که دارااست , دست به تعیین میزند . وی میداند که‌این معاش پیامدهایی دارااست اما با این وجود دست به گزینش می زند و بر حسب موقعیتش که احتمالا نتواند یا این که نخواهد فقط معاش نماید یا این که تشکیل خانواده بدهد , هم‌بالینی را گزینش می نماید . این سبک معاش با کلیه سختی‌هایش در حالا پرورش است و ممکن است وقتش رسیده باشد به عوض اینکه چنین مواقعی را انکار کنیم , سیاستگذاران درپی راهکارهایی برای آن باشند .

ازدواج سفید یا این که هم‌بالینی تعیین است یا این که اجبار؟

پزشک عالیه شکربیگی , جامعه‌شناس دیگری بود که درین نشست حضور داشت . این محقق حوزه زنان و خانواده , با اشاره به‌این این‌که مهم ترین چیزی که بایستی درین دسته معاش به آن دقت کرد این است که ببینیم جامعه چنین راهکاری را به جوان‌ها داده یا این که آن‌ها این استراتژی را به جامعه زور می‌کنند؟ اظهار‌کرد : درواقع می بایست ببینیم هم‌بالینی تعیین اشخاص است یا این که نوعی اجبار؟ می بایست روئت کرد سختی‌های تزویج قانونی چقدر بسیار است که اشخاص با دانش به تمام سختی‌ها , می‌پذیرند در چنین رابطه‌ای قرار بگیرند . این موضوعی است که مسئولان می بایست به آن اعتنا نمایند و با حل کردن مشکلات اقتصادی و چه بسا شرایطی که در رابطه وصلت و جدایی موجود است , دغدغه‌ جوان ها برای وصلت قانونی را کم نمایند .

وی در‌پی تاکید کرد که اما ایراد تنها اقتصادی نیست و می بایست فعالیت فرهنگی نیز صورت پذیرد : در تحقیقی که در امریکا انجام شد که چرا به جای تزویج , هم‌بالینی تعیین میگردد , این پاسخ داده شد که نقص‌ تنها اقتصادی نیست بلکه تزویج , آزادی و استقلال اشخاص را سلب مینماید و هم‌بالینی تعهد کمتری به‌وجود میاورد . براین اساس ممکن است ما می بایست اشخاص مسئولیت‌پذیرتری را تحویل جامعه بدهیم و این نیازمند عمل دلخواه یادگرفتن و رویش است .

دکتر معالج شکربیگی با اشاره بدین این‌که تکلیف فرزندآوری در معاش هم‌بالینی چه می‌شود؟ اظهار کرد : نتایج پژوهش ها می گوید بیشترین زخم را درین گونه معاش , زنان متحمل میگردند و همینطور فرزندانی که از این جور معاش احتمالا به جهان بیایند . در جامعه ها دیگر , هم‌بالینی پذیرفته شده و قانون ها حمایتی برای این نوزادان موجود است براین اساس ممکن است در کشوری نظیر سوئد , پرورش هم‌بالینی پذیرفته باشد که بیشترین آمار این گونه معاش را داراست و فرزندان این مدل معاش زیر حمایت قرار می گیرند , ولی در کشوری نظیر ما که ضابطه و عرف چنین پدیده جدیدی را به رسمیت نمی‌شناسند , می‌توان اذعان کرد این سبک معاش به شدت آسیب پذیر و آسیب‌رسان است .

رواج ازدواج بالینی یا ازدواج سفید در بین دختر و پسرهای ایرانی

نظرات کاربران (0)

دیدگاه ها بسته شده اند.