غذاهای مفید برای بهبود بیماران مبتلا به ایدز

بیماری ایدز بسیار خطرناک می باشد میکروب این بیماری از شریک جنسی وارد بدن فرد شد و ایمنی بدن را کار می اندازد و بسیاری از افراد مبتلا به ایدز در روزهای اول بینماری ناقل میکروب این بیماری می باشند و هیچ علائمی در این افراد به چشم نمی خورد ولی بعد از مدتی ایدز فرد مورد نظر را به کام مرگ می کشاند در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر غذاهای مفید برای بهبود بیماران مبتلا به ایدز را در مجله خبری دانستن خواهید دید با ما همراه باشید.

به گزارش مجله خبری دانستن : یـــکی از مواردی که معمولا در مراقـــبـــت های عمومی از ایــن بیمـاران در نظـر گرفـتـه نمی شود موارد تغـــذیـه ای اســت. ایــن در حالـــی اســت که تغذیــه سالم و منـاســـب می تواند مستقـــیـــمـا بر قدرت و ضعــف سیــســـتم دفـــاعی بدن این افراد یا پیــشگـــیـــری از ابـــتـــلا به مشکلات ناشــی از بیمـاری ایـدز مانند کاهــش وزن، اســـهال و انواع عفونت ها کمک کند. از ایــن رو، در ایــن مطـلـــب به بررســـی مهم تریـــن نکـات تغـذیـه ای می پردازیم که بهـــتر است بیماران مبـتلا به HIV یا ایدز آنها را رعایت کنند.

رابطـه تغذیه و ایدز

اگـر شمـــا یک بیـمـاری HIV مثـــبــت داشــتـــه باشـــید، داشتـــن یک برنـــامــه غذایی خوب می تواند فوایـــد فراوانـی برای تان داشـتـــه باشــد. به طور مثـال:

• سلامــت عمومی بدن شما را با تامیـن ریزمــغـــذی های مورد نیازتان بهــبود می بخشـــد.

• به حفــظ و ارتقـای سلـــامت سیستـم ایــمنی بدنـــتان کمـــک می کنــد تا بهـــتر بتوانیــد با این بیـــمـــاری مبـــارزه کنـــید.

• به مدیریــت علـائم ناشی از ایـن بیمـــاری کمـک می کنـــد.

• به پیشــگـــیـــری از تشـدیـد علـائم ناشی از ایـــدز و عمــلکــرد بهــتــر داروها در بدن شما کمـــک می کنــد.

دسـتورات کلی تغذیـــه ای

• رژیـم غذایـی سرشـــار از میوه ها و سبزی های تازه، غلات کامــل و حبوبات داشـــته باشـــید.

• کم چرب تریـــن انواع گوشت ها را به عنوان منـبع دریــافت پروتیــیــن انــتـــخـــاب کنــیــد.

• تا حد ممـــکـــن، دور مصرف خوراکـی های حاوی شکـر، نوشابـــه های گازدار و شیـریـن و انواع شیرینـی ها را خط بکـــشید.

• برای میـان وعده ها، سعـی کنـــید بیـــشـــتر از چربـی ها سراغ کربوهیــدرات ها و پروتیـــین ها بروید

• سعـی کنـــیـــد از مصـرف چربی های اشـــباع و ترانس خودداری کنیــد و چربــی های مفــیدی ماننــد روغن زیتون، گردو، روغن آفــتابـــگردان و روغن دانه کتــان را در برنـــامــه روزانــه تان داشـــتــه باشـــید.

کالــری مورد نیــاز

کالــری، انــرژی دریــافتـــی از مواد غذایی اســت که می توانـــد سوخت مورد نیــاز بدن شما را تامـــین کند و باعـث حفظ عضــلــه ها شود. معمولا کاهش دریـــافت کالـــری ناشی از کم شدن اشـتــهـا در بیــماران مبـــتلا به ایـــدز باعث کاهـــش وزن و تحــلـیـــل عضلـــه های آنهـا می شود. بنابراین می توان گفـت که به طور کلــی، میزان دریـــافت کالـری در ایــن بیـــمـــاران بایــد به این صورت باشد:

• مصـــرف روزانـــه 17 کیــلوکالـــری به ازای هر 450 گرم از وزن بدن، اگـــر وزن بیـــمــار در شرایـــط ایده آل باشد.

• مصـرف روزانه 20 کیـلوکالری به ازای هر 450 گرم از وزن بدن، اگر بیمـار با مشـکـــلــات عفونی درگـــیر باشد.

• مصرف روزانه 25 کیــلوکالـری به ازای هر 450 گرم از وزن بدن، اگــر بیـــمـار در حال کاهـــش وزن باشد.

بهترین منابع پروتیـیـنـــی

پروتیین به ساخــتن عضلـــه ها، ارگان ها و تقویت سیسـتم ایـمنی بدن در این بیماران کمک فراوانـی می کند. برای اطمینان از دریافـت نوع درستی از پروتیـین ها به مقدار کافــی، ایـــن توصیـه ها را رعـــایــت کنـــیــد:

• آقــایــان مبــتـــلـــا به ایدز باید روزانـــه 100 تا 150 گرم پروتییـن مصرف کنـند.

• خانــم های مبـتـلا به ایــدز بایـــد روزانـــه 80 تا 100 گرم پروتیین مصـــرف کنـند.

• اگر همـــزمـــان با بیـماری ایدز از بیـــمــاری های کلـــیوی هم رنــج می بریـد باید حدود 15 تا 20 درصد از کالری دریــافـــتـی روزانــه تان را انواع پروتیـــیـن های مفـــید تشکیل بدهد. دریافـــت بیــشـــتر از این میـــزان بروتیـین، باعث وارد شدن اســـتـــرس به کلیه های شما می شود.

• بهـــتریــن منــابــع پروتیینـــی برای مبتـــلایان به ایدز، مواد غذایــی مانند سیـــنـــه مرغ، ماهی، لبـــنـــیات کم چرب یا بدون چربـی و گوشت گوسالـه کاملا بدون چربـی است.

بهـــتـریـن منــابـع کربوهیدراتـی

کربوهیـــدرات ها می توانـــنـــد انرژی مورد نظـر روزانه شما را تامـــیــن کننــد و اگـــر انواع منـاســبی از آنها را در برنـامه غذایـی خودتان داشتـــه باشــیــد، می توانـیــد به کنــتــرل بیـمـــاری تان کمک کنـیــد.

• 5 تا 6 وعده ( حدود 3 فنـجــان) میوه و سبـزی در طول روز بخوریـد.

• هنـــگام انتـــخــاب میوه ها و سبـزی ها دقـت کنــید که تمــامـــی رنگ ها (یا حداقل بیشـــتــر آنـها) را در برنامه روزانــه تان داشـتـــه باشـــیـــد.

• بین غلــات، بهـــتــر است انواع سبوس دار آنـــهـــا و کیــنوآ را انـتــخاب کنـیـــد.

• بهتر اســت دریـافت کربوهیـــدرات از قنـــدهـــای ساده مانـند شیـریـنـی ها، بیسکویت ها و بستنی ها را فراموش کنـید.

بهترین منابع چربی

چربی ها نیز مانند کربوهیدرات ها می توانند به بیماران مبتلا به ایدز که در بسیاری از موارد از خستگی و بی حوصلگی رنج می برند، انرژی خوبی بدهند. بهترین منابع و پیشنهادهای مصرف چربی برای این بیماران، شامل موارد زیر می شود:

• حدود 30 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه بدنتان را از چربی ها دریافت کنید.

• حدود 10 د رصد از کالری مورد نیاز روزانه بدنتان را از چربی های تک زنجیره ای غیراشباع مانند مغز ها و دانه های خام، آووکادو، ماهی، روغن کانولا و روغن زیتون دریافت کنید.

• کمتر از 10 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه تان را از چربی های چندزنجیره ای غیراشباع مانند گردو، بذر کتان، ذرت، تخمه آفتابگردان، سویا و روغن آفتابگردان دریافت کنید.

• کمتر از 7 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خودتان را از چربی های اشباع مانند چربی موجود در گوشت، کره، لبنیات پرچرب، روغن پالم و نارگیل دریافت کنید.

بهترین مکمل ها

بیماران مبتلا به HIV یا ایدز به ویتامین ها و موادمعدنی بیشتری برای ترمیم و بازسازی سلول های آسیب دیده بدن خود نیاز دارند. این بیماران هم می توانند ویتامین های خاص و مورد نیاز بدن شان را از مواد غذایی مختلف تامین کنند و هم می توانند آنها را به صورت مکمل های غذایی و با نظر پزشک معالج شان در طول روز به مصرف برسانند. مهم ترین این مکمل های مورد نیاز برای بهبود قدرت سیستم دفاعی بدن بیماران مبتلا به ایدز شامل موارد زیر می شود:

• ویتامین A و بتاکاروتن که منابع غذایی شان شامل سبزی های برگ سبز تیره، سبزی ها، صیفی ها و میوه های زرد، نارنجی یا قرمز، جگر و تخم مرغ است.

• ویتامین های گروه B که منابع غذایی آن شامل گوشت قرمز، ماهی، مرغ، غلات، دانه ها، لوبیا سفید، آووکادو، بروکلی و سبزی های برگ سبز تیره است.

• ویتامین C که منابع غذایی آن شامل انواع مرکبات، فلفل دلمه ای و پیاز خام است.

• ویتامین E که منابع غذایی آن شامل سبزی های برگ سبز تیره، بادام زمینی و روغن های گیاهی است.

• سلنیوم که منابع غذایی آن شامل غلات سبوس دار، دانه ها، گوشت ماکیان، ماهی، تخم مرغ و کره بادام زمینی است.

• روی که منابع غذایی آن شامل گوشت قرمز، گوشت ماکیان، ماهی، انواع لوبیا، بادام زمینی، شیر و سایر محصولات لبنی است.

راه حل کم اشتهایی

• ورزش کنید تا اشتهایتان تحریک شود.

• حدود 1.5 ساعت قبل از غذا آب و مایعات ننوشید.

• تنها غذا نخورید زیرا غذا خوردن با دوستان یا اعضای خانواده می تواند اشتهایتان را افزایش بدهد.

• حجم وعده های غذایی را کم و تعداد وعده های غذایی تان را زیاد کنید.

• همراه غذا، چاشنی های اشتهاآور مانند انواع ترشی، سبزی های رنگی، انواع سس یا ماست کم چرب مصرف کنید.

• از پزشکتان بخواهید تا داروهای اشتهاآور برایتان تجویز کند.

غذاهای مفید برای بهبود بیماران مبتلا به ایدز

نظرات کاربران (0)

دیدگاه ها بسته شده اند.