مضرات کمبود ویتامین D و راه های رفع کمبود این ویتامین

کمبود ویتامین D باعث بسیاری از بیماری ها در بدن می شود شما می توانید با افزایش سن کمبود ویتامین را با خوردن برخی از داروها در بدن خود تامین نمایید بسیاری از افراد از کمبود ویتامین D رنج می برند خیلی از کودکان هم کمبود ویتامین D در بدن دارند در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر مضرات کمبود ویتامین D و راه های رفع کمبود این ویتامین را در سایت مجله دانستن خواهید دید با ما همراه باشید.

به گزارش سایت مجله دانستن : تصور این‌که نبود ویتامین D وابسته به یک ناحیه یگانه بوده , تصور اشتباهی است . این نبود نیز در میهن برخورداری نظیر ایالات متحده موجود هست و نیز در سرزمین پرآفتابی نظیر امارات متحده عربی . ویتامینی با وضعیت پیچیده که در شروع فصل کم آفتاب سال , کمبودش بیشتر به دیده خواهد آمد و تبعات یگانه خویش را دارااست . به همین علت با پزشک معالج آرزو قاسم نژاد ذکر کرد و گو کردیم تا تمامی بعدها نبود و تامین این ویتامین را بررسی کنیم .

ویتامین یا این که هورمون

ویتامین D یک ویتامین چندان باقاعده نیست و اکثری از متخصص ها آن را یک هورمون استروییدی نیز تلقی می نمایند . میزان این ویتامین در مواد غذایی ذیل بوده و درواقع منابع تامین آن گوناگون است . از مواد غذایی گرفته تا نور و روشنایی خورشید قادر است نیاز ارگانیک تن به‌این ویتامین را تامین نماید .

تا پیش از استارت قرن نو میلادی هیچ ترازو صحت برای سنجش میزان ویتامین D در اشخاص وجود نداشت و پزشکان با قطعیت نمی توانستند فقدان آن و میزان شیوع آن را برآورد نمایند البته در دو ده سال اخیر با ترقی تکنولوژی قابلیت سنجش میزان ویتامین D در تن اشخاص نشان بخشید که نبود آن در اشخاص متعددی و نسبتاً در کلیه کشورهای عالم شایع است .
تست خون اینک صرفا روش تشخیص فقدان این ویتامین است . اما به صورت کلی با مرور علایم و مشکلاتی که نبود این ویتامین ساخت می نماید , می توان نسبت به رفع و معالجه آن مبادرت کرد .

علایم و عارضه ها فقدان

ویتامین D در اکثری از عملکردهای تن و اندام ها نقشی دارای اهمیت داراست . ولی فقدان آن در قسمت های متفاوت تن میتواند عارضه ها مختلفی را به همراه داشته باشد که در یک سری جور تقسیم می گردند

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است . در حالتی که اشخاص یک عارضه گوارشی داشته باشند که بر روی جذب چربی بدنشان اثر بگذارد , شاید در جذب ویتامین های محلول در چربی ( مثل ویتامین D ) هم مشکل داشته باشند . این دربرگیرنده عارضه ها روده ای زیرا کرون , سلیاک و آلرژی به گلوتن غیرسلیاک , مریض التهابی روده است .

تعریق راز یکی علایم اول در نبود ویتامین D است . درواقع , پزشکان سوالهای زیادی را در این باره از مادرانی که نوزادشان نو متولد گردیده اند , میپرسند . تعریق بیش تر از حد در نوزادان جدید متولدشده که به صورت رایج ناشی از تحریک پذیری عصبی – عضلانی است , از نشانه ها نخستین فقدان این ویتامین به شمار می‌رود .

یکی مهمترین آرم های فقدان این ویتامین در سیستم اسکلتی تن به صورت شکستی های تنشی استخوانی خویش را نشان میدهد .

کلسیم و ویتامین D هر دو برای تقویت استخوان اضطراری می‌باشند . مکانیسم کار آن‌ها نیز این مدل است که کلسیم نقش استخوان سازی دارااست و ویتامین D به جذب کلسیم یاری می نماید .

شکستگی های تنشی ناشی از کاهش تراکم استخوان است و نوعی شکستگی ناکامل است که در اثر نیروهای کم بر استخوان های کم تراکم وارد میگردد . براساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد در نیمی از بیماران دچار به شکستگی تنشی بعداز انجام آزمایش ویتامین معین شد که‌این اشخاص مبتلا نبود ویتامین D می‌باشند .

همینطور کسانی که شم درد مزمن و ضعف همگانی می نمایند می بایست به فقدان ویتامین D نیز مشکوک باشند . دانشمندان دریافته اند که بین دردهای مزمن و نبود این ویتامین رابطه موجود است و با یک معالجه کم هزینه می توان این ایراد را برطرف کرد .

در حالتی‌که دوچندان بیمار میشوید این فاکتور نیز میتواند آرم فقدان ویتامین D در تن تان باشد . به گفته متخصص ها ویتامین D پیتیدهایی را در سیستم ایمنی تن فعال می نماید که نقش آنان عکس العمل به میکروب ها و عوامل بیماری از است و در صورت فقدان این جور ویتامین ضعف سیستم ایمنی تن فیس می‌دهد .

ویتامین D در عین هم اکنون تهیه ژن هایی که در تقویت رویش ارگانیک پیاز گیسو نقش دارا هستند را برعهده دارا‌هستند , به این ترتیب ریزش موی نیز قادر است یک کدام از علامت های فقدان این ویتامین باشد . ویتامین دی یکی مواد پرخاصیت است که روی رویش گیسو تاثیر می‌گذارد . البته در کنار آن ویتامین C و بیوتین نیز نقش مهمی در تغذیه گیسو دارا هستند و سبب ساز میشوند موی قوت خویش را محافظت نماید و ریزش موها کاهش یابد .

آخرین نماد نبود ویتامین D نیز یک ایراد کم عقل است . مطالعات نو نشان دهنده رابطه بین نبود این ویتامین و افسردگی است . بعضا پژوهشگران معتقدند که درواقع قرار دریافت کردن در معرض نور و روشنایی خورشید در ابتدا بردن خوش خلقی اشخاص افسرده نقش داراست . ولی بعضا متخصص ها بر این باورند که‌این ویتامین قادر است برای بیماران افسرده ای که از نبود شدید آن مشقت میبرند کارساز باشد . سروتونین , هورمون مغزی که به میزان شکیبایی و خلق و خوی اشخاص مربوط است , در معرض فروغ روش ارتقاء و در حین نزول نوروروشنایی آفتاب کاهش می‌یابد .

اشخاص در معرض

معمولا اشخاص بالای ۵۰ سال با ارتقاء سن مبتلا جذب کمتر ویتامین D پوستی از روش آفتاب میگردند . به ویژه که‌این اشخاص بیشتر اوقاتشان را در منزل سپری می نمایند و کمتر در معرض آفتاب قرار دارا‌هستند .

ویتامین D مثل هورمون ویتامین , محلول در چربی است . یعنی چربی تن اشخاص نظیر یک مخزن توده کننده این ویتامین فعالیت می نماید , لذا اشخاصی تپل نسبت به اشخاص لاغرتر نیاز به ویتامین D بیشتری دارا‌هستند .

اشخاص با پوست تیره نیز نیازی ۱۰ برابر اشخاص با پوست روشن به جذب ویتامین D از روش نوروفروغ خورشید دارا هستند . فقدان این ویتامین قادر است به اختلالات متابولیسم استخوانی , بیماری قلبی – عروقی , دیابت و چه بسا سرطان سبب ساز شود .

معالجه

معالجه نبود این هورمون مصرف و تامین آن از منابع مختلف است . ویتامین دی را می شود به صورت خوراکی و یا این که تزریقی مصرف کرد . تزریق یک آمپول آن می‌تواند نیاز تن را نسبتاً تا شش ماه تامین نماید .

یک کدام از منش های ویتامین D از روش تغذیه است . تناول کردن مواد غذایی که از حیث منابع ویتامین D بی نیاز می‌باشند , چه مواد غذایی ای که به صورت ارگانیک دارنده این ویتامین می باشند و چه ماد غذایی بی نیاز شده با این ویتامین قادر است برای اشخاص کارساز باشد . این مواد غذایی دربرگیرنده زرده تخم مرغ , ماهی های چرب نظیر سالمون و بدن , جگر گوساله یا این که بعضی از اشکال پنیر و همینطور لبنیات , غلات , آبمیوه یا این که بقیه نوشیدنی های گیاهی بی نیاز شده ( نظیر شیر بادام ) است .

استفاده از تکمیل کننده های غذایی ویتامین D دو‌مین استراتژی برای جبران فقدان ویتامین است . پیشنهاد می شود که بزرگسالان زیر ۷۰ سال , در طول روز ۶۰۰ واحد ویتامین D مصرف نمایند و اشخاص بالای ۷۰ سال هم روزمره ۸۰۰ واحد اخذ نمایند . ولی در‌حالتی که این نبود شدید باشد , شاید تا‌هنگامیکه نقص‌ مریض برطرف شود , تا ۴۰۰۰ واحد در طول روز تجویز شود .

قرار تصاحب کردن در معرض نوروفروغ خورشید هم رویکرد دلخواه دیگری برای رساندن ویتامین D به تن است . در صورتیکه از آن مدل کسانی می باشید که مدام از کرم ضدآفتاب استفاده می نمایند , در بالا احتمالا این فعالیت برای تان یه خرده سخت باشد , اما عالی است درصورتی که بتوانید سه توشه در هفته و هر توشه ۱۵ دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرید , این فعالیت میتواند به شما یاری دهد تا نبود ویتامین خویش را جبران فرمایید .

چنانچه ویتامین دی بسیار استعمال شود احتمال دارد علامتها مسمومیت با آن تولید شود که مهم‌ترین آن ارتقاء تراز کلسیم خون و پیدایش علائمی نظیر تشنگی , ادرار فراوان , تهوع و استفراغ , گیجی و سردرد است .

علایم کلی فقدان ویتامین D

در بزرگسالان

• درد غیر قابل درک و متفرق در تمام تن
• ضعف کلی تن , ضعف در ایستادن یا این که هنگام بالارفتن از پلکان و در فرآیند توسعه یافته خیس , لنگیدن
• درد استخوان مخصوصا در منطقه دنده ها , مفصل ران , کف پا و ران

در خردسالان

• ریکتز یا این که راشیتیسم که به طور زانوهای پرانتزی و مچ دست کلفت نمود پیدا می نماید .
• دیر رویکرد افتادن و کوتاه قدی
• دیر دندان درآوردن
• تحریک پذیری نوپا ها
• ارتقا ابتلا به عفونت
نابع ویتامین D

• زرده تخم مرغ یک منبع بی نیاز از ویتامین D است و می‌توانید برای تامین روزمره این ویتامین روی آن اکانت فرمایید . به همین بهانه پیشنهاد می شود زرده و سفیده تخم مرغ را حتما با نیز مصرف نمائید .
• جگر گاو هم منبع سرشار از ویتامین D به همراه اکثری دیگر از مواد پرخاصیت ماننده ویتامین A , آهن و پروتیین است و میتواند منبع قابل قبولی برای جبران نبود این مواد باشد .
• مواد غذایی مختلفی نظیر شیر , آب پرتقال و غلات نیز اخیرا به وسیله ویتامین D و به صورت صنعتی بی نیاز گردیده اند.

 

مضرات کمبود ویتامین D و راه های رفع کمبود این ویتامین

نظرات کاربران (0)

دیدگاه ها بسته شده اند.