معرفی غذاهای ایرانی که روغن کمی دارند

غذاهای ایرانی طعم و مزه خاصی دارند و شما می توانید ازهر نوع غذایی استفاده نموده و آنها را تهیه نمایید ولی برخی از افراد دوست دارند غذای کم چرب را تهیه نموده و میل نمایند چون رژیم غذایی دارند و روغن زیاد باعث اضافه وزن در این افراد می شود در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر معرفی غذاهای ایرانی که روغن کمی دارند را در مجله خبری دانستن خواهید دید با ما همراه باشید.

به گزارش مجله خبری دانستن: میـــ‌گویند غذاهای ایرانـــی تنهـــا وقتی خوشمـــزه می‌ـــشوند که یک وجب روغن روی آنـهـــا باشـــد. تا وقتـی روی قرمهـ‌سبــزی یک لایه روغن سیاه نباشد آن را دوست نخواهــید داشـت و ته‌ـدیـــگ برنج بایــد در روغن غوطه بخورد. الویه را به نظرتــان تنـهـا میـ‌توان با مایونز درست کرد تا خوشمــزه شود و سبـــزی پلو بدون روغن حیوانی مزه نمیــ‌دهد!

امـا اشـتباه می‌ـــکـنـــیــد. برای تمـــام غذاهـــا روش‌ـهایی برای پخــت کمــ‌کـالـری وجود دارد. روش‌ـــهـــایی که میــ‌توان به راحتـــی برای غذاهــای ایـــرانی هم اعــمال کرد. ایـن روش‌ـــهـای جایگزیـن را بدانیــد تا بتوانــیـد غذاهــای ایـــرانی کمــ‌ـــکالـــری و در عیـن حال خوشمزه بپــزیــد.

پلو با روغن اضافـه ممــنوع

برای درست کردن لوبیــاپــلو میــ‌ـــتوان کمـــی رب مواد را بیــشـــتـــر کرد، پر آب‌تر آن را از روی گاز برداشــت یا کمی آبلـــیمو در آن ریـــخت تا طعـــم بهتـری داشـــتـه باشـد. برای درسـت کردن سبـزی پلو میـ‌توانید بعد از پخت کمـی آبـ‌مـــرغ روی آن بریزید تا دانه‌هـــای برنــج براق و خوشمزه شوند. برای پلوهای مخـتـــلـــف میـــ‌توانیـد بسته به سلـــیــقــه خودتـان روغن را با مواد کم خطــرتـر جایگزیـن کنیـد. فراموش نکـنـــید، اصـلا لازم نیـــســت روی چلو روغن بریـــزیـــد. خورش به اندازه کافـی چربـی دارد. اگـر برنج را درســت بپزید، بدون روغن هم خوشمزه و زیــبـــا می‌شود و دانـه‌ـــهــای آن به هم نمـی‌ـــچسبنـــد.

ته دیگ با حداقـل روغن

معمولا ته قابــلمه روغن میــ‌ــریـزنـــد و روی آن نان، سیــبــ‌ـزمیـنی یا چیزهای دیــگـر می‌گـــذارنـد تا ته‌ـدیـگ خوبی درست شود امـا اگر قابـــلمــه شما نچســـب باشـد میـــ‌ـــتوانــیـــد با روغن بسیـــار کمــتـری تهـــ‌دیــگ خوشمزه درســت کنـــید. کافی است کف قابـــلمه تفـــلون را کمـی با پنـــبه چرب کنیـد. توجه داشـته باشیـــد که روغن بایـــد به تمـــام کف مالـیـــده شده باشد تا تهـــ‌ــدیگ شما خوشمـــزه شود. حالــا میـ‌ــتوانـــید هر چه که دوست داریــد را در قابـلـمـــه بگـذاریـد و برنج را رویش بریـــزیــد.

 

سالمــ‌ـــتـــریـن خورش‌ـــها

برای درســـت کردن خورش باید پیاز را تفـــت دهـــید، گوشت پر چربی را در آن سرخ کنید. به دلـیـل وجود این همـه روغن، معمولا خورش‌ـهـا چرب از آب در می‌ــآیــند. امـــا می‌ـتوانید با روش درست کردن پیـاز داغ بدون چربی، پیاز داغ درست کنــیـــد و بعــد از آن بدون ایـــنکه روغن اضـافه کنیـــد، گوشت را کمـــی در تابــه نفـت دهـید و سپــس روی آنـــها آب بریــزید. برای کم‌ـــچربـ‌تر کردن خورش از گوشت پرچـــرب گوسفـنـــد صرف نظر کنــیـــد. میـ‌ــتوانیـد از مغز ران یا بخـش‌ـهای دیگـــر بدون چربی گوشت استـفـادهـ ـکـــنیـد.

برای خورش‌هایی که رب گوجه دارنـــد هم لازم نیـسـت رب را سرخ کنـــیــد. رب را در آب خورش بریـزیـد و هم بزنـــیـــد. کمـی که زمــان پخـت را طولانیـ‌تـــر کنید، رب با بقـــیـــه مواد خورش مخلوط می‌ــشود و مزه خامـــی رب از بیـن می‌ــرود. برای خورشــ‌ـهایــی مانــنـــد قرمهـ‌ســبـزی، سبـــزی را بعــد از خرد کردن و شستـــن کامـلــا بپـزیـد. اگــر زمـان پخـــت سبزی را طولانـی‌ــتــر کنـیـــد، آب آن کاملــا گرفـته می‌شود و بعـــد فقـــط با اضــافه کردن یک قاشـــق غذاخوری روغن زیــتون می‌ـتوانــیـد طعـــم سبزی سرخ شده را به دســت بیاوریــد.

برای خورش‌ـــهایی مثل بادمــجان، می‌توانید بادمــجـــانـــ‌ــهــا را تکــهـ‌ـــتکـه کنــیــد، سپــس با یک پنبـــه کمــی به دو طرف آن روغن بمــالـــید و در تابــه دو طرفـه بگذاریـد. طعــم ایـــن بادمجان با بادمــجـــان سرخ شده فرق چنـدانــی نخواهــد داشـــت. تمـام خورش‌ها را میـ‌ـــتوان با این روش با مصــرف بسیار کمــتـری از روغنـــ پـــخــت.

 

ماست به جای مایونز

سس مایونز هم به خاطـر داشــتـــن روغن مایــع و تخـــم‌مرغ پر از مواد چاق‌ــکـــنـنـــده و ناســالم اســت که بهـــتر اســت به بدن نرسانیـد. خیلــی‌ـها برای جلوگیری از مصـــرف مایونز، از خوردن غذاهـــایی مثـل سالاد الویه صرفـ‌ـنـظــر میـــ‌ـکـــنـنــد و سالـــادشان را با آبـلیمو یا چاشـــنـــی‌های دیـگر میل میــ‌ـــکــننـد امـا ماســت بهتـرین چاشنی برای جایـــگزین کردن مایونز اسـت. الـبـته بایــد ماست را کمی فر‌آوری کنـیــد تا طعـمی شبیـــه مایونز پیدا کنـد. برای این کار به ازای هر لیوان ماست، یک قاشــق غذاخوری شکــر و یک قاشق سس مایونز در ماست بریـــزیــد و کامــلا هم بزنیــد. ایـن ترکیب کاملا حس مایونز خوردن را به شما میـــ‌ـدهد در حالــی که کالری آن بسـیار کمتـــر از مایونز است. توجه کنـیــد چون ماســـت آب می‌انـدازد بهـتـــر اســت سالـادی که با ماســت درســت کردهـــ‌ـــاید را سریـع مصــرف کنــیـــد تا از شکل نیــفـــتد.

خوراک مرغ کمـ‌خـــطر

اول مرغ را خوب پاک کنیـد. سینــه گوشتـی بدون چربـــی اسـت. امـــا اگــر آن را دوست نداریـــد و ترجیــح میـــ‌ـدهــیـــد از ران مرغ اســـتـفاده کنــیـد، بعــد از خریـد مرغ، چربـــی‌هــای آن را با یک چاقوی تیـــز جدا کنید. سپس مقداری پیــاز خرد شده را با روشی که در بخـــش خورش یاد گرفتهـ‌ایــد تفت دهیـــد و مرغـــ‌هـا را کمـی در آن بچرخانــید تا رنـــگــ‌ــشان عوض شود. حالا میـ‌ـــتوانید کمـی رب گوجه یا زعفـــران اضـــافـه کنـید، ادویه بزنـید و به ازای هر ران مرغ، نصـف لیوان آب اضــافه کنیــد. حالـا کافـی است در ظرف را کامــلـــا ببنـدید تا مرغ با آب و چربی خودش سرخ شود.

 

پیـــازداغ

برای درست کردن پیازداغ بدون چربــی، پیــاز را خرد کنـــید و بدون روغن کمـی در تابـــه تفـت دهیـد تا سبــک شوند. سپس یک قاشـق غذاخوری روغن زیـــتون را در تابه بریـزیـد و کاملـا هم بزنــید تا پیـازهــا کمی روغنی شوند. با ایــن روش کف تابـــه روغنـی نخواهید دیـــد امـا نگـران نبــاشـــیـــد. پیـــازهــا سرخ خواهنـد شد. فراموش نکـــنــیـــد آنــهـــا را بایــد مرتب هم بزنــید تا دود نکـنند. با حرارت متوسط بعد از چنـد دقیـــقـــه پیاز داغ بدون روغن شما آماده خواهـــد شد.

سوپ سفیـــد، پاســتــای خامـــه‌ای و بیـف‌ـــاســتـروگانـــف

برای درست کردن این غذاهـــا معـــمولا از خامـــه اســتــفـاده می‌شود امــا خیلـــی راحـــت میـــ‌توان خامـه را با شیر کمـ‌ـچرب جایـــگـزیـن کرد و با ایـن روش همان غذا را با چربـی بسیـــار کمتـری پخــت. برای درست کردن سوپ سفـــیــد کم چرب، درست به اندازه آب گوشت شیر اضـــافـــه کنیـــد و به ازای هر دو لیوان شیر، یک قاشـــق آرد به سوپ اضــافـه کنید. با این روش بدون اســـتــفاده از خامـه سوپ غلــیـــظ و خوشمزهـ‌ای خواهـــیـد داشت.

برای درســـت کردن پاســـتـا هم در مواد شیــر بریـــزیـد و بگذارید کمـی بیشتـــر بمانـــد تا آب آن کم شده و غلــیظ شود. بیف‌ـــاسـتروگانـــف را هم می‌ــتوانـــیـــد با همیـــن روش درســـت کنـید. وقتی مایـــه گوشت آمـاه شد، در آن شیر بریــزید تا کاملا سفید شود. سپس بگـذاریـد مدتی روی حرارت بمانــد تا غلـیـظ شود و شکــل مایـــه با خامه به خود بگیـرد.

 

کباب بدون روغن

مایه کباب را با گوشت چرخ شده بدون چربــی یا بســـیـــار کم‌ـچربـی و الـبته با کمی پیـــاز بیـــشــتــر درسـت کنیـــد و بعــد آن را درون تابــه بدون اینــکـه روغن بریــزیـد پهـن کنـید. می‌توانــیــد یک زرده تخمـ‌مرغ هم به مایـــه اضافه کنیـــد. سپس با دســـت به گوشت فرم کباب بدهــید و درِ تابـــه را بگـــذاریـــد تا گوشت با آب خودش بپزد. بعـد از یک ربع، با رب‌ـگوجه، آب، ادویه و در صورت تمــایـــل کمـی زعفــران، یک سس درســت کنید و روی کبــابـ‌هـــا بریـــزید. وقتـی آب گوشت کامـلـــا بخـــار شد، غذای شمـا حاضر است.

کتلــت سرخ‌ـــنـکردنی

مشـکــل اینـجور غذاهـا روغنـــی است که کتـلـــت یا کوکو را در آن سرخ میــ‌کــنیـد. خود مایــه غذا کالـری زیادی ندارد. اگر واقـــعـــا می خواهیـــد ایـن غذا‌ــهـــا را همــانـ‌ـطور که پیـــش از این درسـت می‌ـــکـــرده‌ــاید مصرف کنـــید، می‌ـتوانیـــد چند لایه دستمال حولهـ‌ـای کنـــار گاز بگذاریـد و کتـــلــت یا کوکو را بعــد از سرخ کردن روی دستــمـــال بگـذاریـد و بعد از چند دقــیقــه برگـــردانیــد تا روغن دو طرف آن کامـــلــا گرفتــه شود.

اما می‌توانیـد با روش دیگـــری هم این غذاهــا را درست کنـیـــد. با یک تکـــه پنبه کف یک تابـه تفـلون را چرب کنـیـد و بعـد از ایــنکه کمی داغ شد، مایــه را بعد از درست کردن در آن پهن کنــیــد. در تابــه را بگذاریـــد تا یک طرف غذای شمــا کامـــلـا پختــه شود. بعـد آن را با یک کفگیــر برش بزنـید و برگردانــید تا طرف دیــگــرش هم کمــی برشــته شود. می‌ـتوانید از فر یا کبــابــ ـــپز هم اســتفاده کنیـد.

معرفی غذاهای ایرانی که روغن کمی دارند

نظرات کاربران (0)

دیدگاه ها بسته شده اند.