مغز شما چرا از بهم ریختگی ها دچار آزردگی می شود

مغز انسان یک بخش دارد که درد و ناراحتی را در خود جمع می نماید اگر شما به چیزی که بسیار علاقه دارید یک روز آن را از دست می دهید مغز دچار ناراحتی می شود و این آزردگی را مانند درد در یک ناحیه بدن بروز می نماید در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر مغز شما چرا از بهم ریختگی ها دچار آزردگی می شود را در مجله خبری دانستن خواهید دید با ما همراه باشید.

به گزارش مجله خبری دانستن : چند سال پیش در یک ماشین کرایه ای پباده سازی سایت عمل می کردم و مدیریت ساخت بودم . آن بخش از کارم که خیلی دوستش داشتم , فعالیت کردن با گروه پباده سازی و مشتریان‌مان بود . البته متاسفانه این تنها 10 درصد از کاری بودن که مجال داشتم انجام دهم و بیشتر وقت اینجانب صرف در دست گرفتن گزارش‌های جلسات , جستجوی پرونده‌ها و سعی بر مطلع شدن از جدیدترین خبرها تکنولوژی بود .

مدام با فرضی خسته به منزل بر می‌گشتم و حس می کردم کاری انجام نداده‌ام زیرا خلاقیتی به فعالیت نگرفته بودم و این مرا راضی نمی کرد . در واقع محیط اینجانب آنقدر نامرتب بود که فرصتی برای خلاقیت باقی نمی‌ماند . طی سال های اخیر , راههایی پیدا کردم که بتوانم از جنجال و رمز و صدای اطرافم کم کنم تا بتوانم تمرکزی برای خلاقیت و ابتکار عمل پیدا کرده و زمان بیشتری برای چیزهایی داشته باشم که اهمیت بیشتری دارا هستند . سال قبل , کارآمدترین سال زندگیم بود و تمام آن را مرهون فهم اهمیت حذف چیزهای مازاد و بیفایده از زندگیم هستم .

 

بهم ریختگی چطور به وجود می‌آید؟

شما چیزهایی را به دلایلی به دور خویش توده میکنید , احتمال دارد فکر‌میکنید بعدا به آن ها نیاز خواهید داشت , بها عاطفی و احساساتی برای‌تان داراست یا این که این‌که پول متعددی بابتش پرداخت کرده‌اید و حس میکنید می بایست حتما نگهش دارید چه بسا در حالتی‌که هفته ها , ماهها و سالها چه بسا به آن دست نیز نزنید ; کتاب , جامه , وسیله‌ای زینتی یا این که هر چیز دیگری احتمالا حقیقتا دیگر کاربردی برای‌تان نداشته باشند .

ولی حقیقت این است که احتمالا در خریدن چیزهایی غلط کرده باشید ولی در شرایطی‌که بخواهید به‌این خطا اعتراف نمائید و از نگه داشتن آن امتناع فرمائید , مغزتان آزرده شود . پژوهشگران دانش کده Yale دو منطقه در مغز را شناسایی کرده‌اند که مرتبط با درد و حزن است ; قشر کمربندی قدامی ( anterior cingulate cortex ) و اینسولا ( insula ) , در برخورد بدور پرتاب کردن و دل کَندن از شی ها , فعال شده و ارتباط‌هایی برقرار میکنند .

این قسمت‌ها به عبارتی نواحی از مغز می‌باشند که هنگامی درد فیزیکی ناشی از بریدگی با برگه یا این که نوشیدن قهوه‌ی خیلی داغ حس میکنید , فعال می شوند . مغز شما , تلف کردن یک شیء گران بها را که وابسته به خودتان است نظیر به عبارتی چیزی تلقی می کند که موجب درد فیزیکی‌تان میگردد . و هر چه نسبت به یک شیء , شم وابستگی روحی یا این که مالی بیشتری داشته باشید , بیشتر مایلید آن را اطراف خویش نگه دارید .

چرا Apple می خواهد شما محصولاتش را لمس کنید؟

زمانی پای چیزهای فیزیکی به دربین می آید , فقط لمس کردن یک شی‌ء می تواند منجر شود از نگاه هیجانی و روحی هم به آن وابسته‌تر گردید . در مطالعه‌ای , محققان قبلی از یک حراجی به اشخاص کمپانی کننده ماگ‌های قهوه دادند تا لمس نمایند . آن‌ها میزان زمان‌های متفاوتی برای لمس کردن ماگ‌ها به وسیله اشخاص در لحاظ گرفتند تا ببینند چه تاثیری روی میزان مبلغی که‌این اشخاص قرار است برای خریدن این ماگ‌ها در حراجی خرج نمایند میگذارد . نتایج این مطالعه نشان اعطا کرد که کسانی که ماگ‌ها را طولانی‌تر در دست داشتند و لمس کردند , نسبت به آنهایی که زمان کوتاه‌تری ماگ‌ها را در دست داشتند , توانسته بودند 60 درصد پول بیشتری پرداخت نمایند . بررسی این فیض این بود که شما هر چه بیشتر چیزی را لمس نمائید , بها بیشتری هم برای آن قائل خواهید بود .

کمپانی Apple با تاثیر لمس کردن بر روح و روان شما با خبر است و فرشگاه‌های خویش را هوشمندانه و با اعتنا جوری پباده سازی نموده است که شما ارتباطی روحی با محصولاتش برقرار فرمائید . زمانی شما چیزهایی جدیدی را وارد زندگی‌تان میکنید , بلافاصله با ارزشی که‌این اشیا دارا هستند رابطه برقرار کرده و دست کشیدن از آن‌ها در آتی برای‌تان دشوارتر خواهد شد . این رابطه کم عقل با شی ها به عبارتی چیزی است که سبب ساز «جمع کردن» یا این که «احتکار» شی ءها می شود .

تاثیر بهم ریختگی و سر و صدا بر مغز

فرقی نمی کند کمد دیواری خانه‌تان باشد یا این که میز کارتان , درهرحال چیزهای مازاد پیرامون‌تان می توانند تاثیر منفی بر بضاعت تمرکز و پردازش داده ها شما داشته باشند . این دقیقا به عبارتی چیزی است که پژوهشگران کالج پرینسون متوجه شدند ; آن ها سعی کاری اشخاص در محیطی منظم را با کارایی کاری در محیطی نامنظم و آشفته مورد مقایسه قرار دادند و نتایج نشان بخشید بهم ریختگی فیزیکی در حوالی شما , در ناهم خوانی با دقت و تمرکزتان بوده و باعث به کاهش سعی و ارتقا استرس می شود .

تیمی از دانشمندان دانش گاه UCLA , 32 خانواده‌ی لس آنجلسی را مورد مشاهده قرار دادند و متوجه شدند تمام مادران , هورمون‌ استرس‌شان طی وقتی که با متعلقات‌شان رمز و عمل داشتند ارتقا یافته بود . این رخداد شبیه اتفاقی است که هنگام انجام تعدادی فعالیت هم‌زمان ( multitasking ) در مغز روی میدهد ; فشار مازاد وارد ناشی از بهم ریختگی بر شم , استرس و نقص‌ در بضاعت و توان خلاقانه اندیشه کردن .

 

بهم ریختگی تنها فیزیکی نیست

فایل‌هایی که در کامپیوترتان دارید , نوتیفیکیشن‌های اکانت‌های جورواجورتان و هر چیزی که حواس‌تان را پرت می‌نماید , حریف تمرکز شماست . فُرم دیجیتالی ِ بهم ریختگی و هیاهو , توان شما‌را برای تمرکز و انجام شغل های موثر و مبتکرانه نابود می‌نماید . Mark Hurst , که پُر فروش‌ترین کتاب را در زمنیه‌ی در اختیار گرفتن جریان داده ها در عصر دیجیتال متن است , اینطور میگوید :

«وقتی شما آیتم‌هایی برای انجام دادن دارید که همیشه در ذهن‌تان غوطه ورند یا این که هرچند دقیقه یکبار نوتیفیکیشنی می‌باشد که حواس‌تان را پرت نماید , مغزتان فرصتی برای داخل شدن به جریان ابداع یا این که پردازش پیدا نخواهد کرد . هنگامی مغزتان درگیر چیزهای متعددی باشد , قدرتش را از دست میدهد و سود این که در زمینه‌های زیر وحشیانه کار خواهید کرد :

. غربال کردن داده ها

. بلافاصله بین داده ها سوئیچ کردن

. داشتن حافظه‌ای که با توان فعالیت می نماید

استفاده‌ی بیش تر از حد از تجهیزات دیجیتالی به عبارتی تاثیری را روی مغزتان دارااست که بهم ریختگی فیزیکی» .

 

حد بهم ریختگی خودتان را پیدا فرمایید

اینجانب دوست دارم کلیه چیز را پاک و تروتمیز نگه دارم ولی زمانی از حیث خودم تمامی چیز بدون نقص و روبراه بود , مادرم به عبارتی اتاق را کماکان گردباد زده می‌دید! تحمل هر کسی برای بهم ریختگی مختلف با دیگری است . پژوهشگران دریافته‌اند بعضا از اشخاص به پاره ای بهم ریختگی در پیرامون خویش نیاز دارا هستند تا حس هدف نمایند و کارشان را انجام بدهند .

 

در چشم ین اشخاص , یک میز تماما پاک و خلوت مثل یک منطقه‌ی خاموش و به خواب رفته به حیث میرسد که نشان می دهد هیچ تاءمل و کاری برای انجام دادن در آن نیست . برای مثال به عکس زیر که از محل کار استیو جابز در خانه‌اش است نگاه فرمائید ; ممکن است این به عبارتی چیزی نیست که از یک شخص آرمانگرا توقع دارید .

از طرفی دیگر , گراهام هیل , موسس تارنما TreeHugger , که خانه‌ی مجلل خویش را فروخت و یک سوئیت 300 متری خرید , فقط یکسری اثاثیه اضطراری در خانه داراست . در آشپزخانه‌ی وی صرفا 12 ظرف سالاد و کارد و قاشق و چنگال پیدا می شود .

وی در مصاحبه‌ای که با نیویورک تایمز داشت گفته است :

«من نیز نظیر بقیه افراد چیزهای دنیوی را دوست دارم و در رشته‌ی پباده سازی تولید ها علم آموزی کرده‌ام و مثل کلیه به وسایلی زیرا خرقه و . . . نیاز دارم . البته از وقتی به آن‌گاه تجربه به اینجانب نشان داده که چیزهای دنیوی درصورتی که تجمع پیدا نمایند این بضاعت و توان را دارا هستند که نیازهای روحی و هیجانی را خارج برانند» .

هرچند اثبات شده که بهم ریختگی تاثیر منفی بر سعی شخص دارااست البته این اخذ خویش شما از بهم ریختگی است که اهمیت دارااست , خیر فهم و استنباط کس دیگر . در حالتی‌که قرار دادن دفترچه‌ی یادداشت , خودکار و یا این که عکس هر کس دوستش دارید روی میزتان به شما حس سر وصدا و بهم ریختگی نمی‌دهد , پس میزتان بهم ریخته نیست . شما بایستی در‌پی ساخت فضایی باشید که به شما شم وقار و راحتی بدهد .

راههایی برای منظم بودن

میلیون‌ها منبع از داده ها و چیزهایی موجود است که میتوانید مصرف‌‌شان فرمایید پس حیاتی است که راهی برای در اختیار گرفتن این جریانات پیدا فرمایید تا زمان بیشتری برای انجام شغل های مهمتر داشته باشید .

۱ . محدود و مقید کردن

یکی اصول پباده سازی عالی , اوضاع محدودیت‌هاست . شما میتوانید از همین تئوری برای ساخت سیستمی جهت در دست گرفتن مصرف خویش سود ببرید . به عنوان مثال , برای تعداد اشخاصی که در صفحه‌ی مجازی‌تان دنبال میکنید محدودیتی در لحاظ بگیرید , درباره ی کتاب‌هایی که می بایست بخرید و یا این که در امر اپلیکشین‌هایی که دارید . با خودتان قرار بگذارید تا‌وقتی‌که کتاب جدیدتان را نخوانده‌اید کتاب دیگری نخرید , یا این که تا‌زمانیکه به اپلیکشینی حقیقتا نیاز پیدا نکرده‌اید آن را دانلود نکنید .

مدام داده ها خیلی بیشتری از میزان نیازمان موجود است , برای همین چنانچه محدودیت برای خودمان در لحاظ بگیریم , به جای این که مبتلا داد و فریاد و همهمه شویم , از چیزهایی که در اختیار داریم و مصرف میکنیم لذت خوا هیم موفقیت .

۲ . فضای ذخیره‌تان را کوچک نمائید

کوچک و محدود کردن فضای ذخیره و انبار می تواند تاثیر شگفت انگیزی در محدود کردن مصرف داشته باشد . تلاش نمایید در کمدتان تنها 10 آویز قرار بدهید یا این که هنگامی به مسافرت میروید چمدان کوچکی با خویش ببرید . با کوچک‌تر کردن فضای ذخیره , خواهید مشاهده کرد چه چیزهای بی‌مصرفی فضا خویش عده کرده‌اید که می بایست از دست‌شان خلاص گردید .

۳ . مروری ماهیانه بر بوفه و گنجه‌های‌تان داشته باشید

هر ماه , بوفه و گنجه‌های‌تان را بررسی فرمایید تا چیزهایی که دیگر نیازی به آن ها ندارید از بدور بیرون فرمایید . در حالتی که فصل تابستان رسیده و لباس‌هایی در کمددیواری دارید که در‌این فصل سراغ‌شان نخواهید رفت , آن‌ها را از کمد دیواری بیرون کرده و به مستضعفان ببخشید یا این که در شرایطی‌که حقیقتا چیزی است که مطمئن می‌باشید گشوده نیز از آن استفاده خواهید کرد , دست‌کم آن را بدور از دسترس قرار دهید .

۴ . هر روز کامپیوترتان را منزل تکانی نمایید

چنانچه با کامپیوتر فعالیت می کنید و دسک تاپی بهم ریخته دارید , هر زمان که سیستم را روشن می کنید این دسک تاپ قادر است شم غم و استرس به شما بدهد . در پایان هر روز , تمام فایل‌های غیر لازم و مازاد را منزه نمائید . در‌حالتی که نیز دوست ندارید بلافاصله این فعالیت را بکنید می توانید فولدری صحیح نمائید و فایل‌های بی مصرف را در آن بگذارید و بعدا آن را بررسی نمایید .

بهم ریختگی و بی‌نظمی چه فیزیکی و چه دیجیتالی , چیزی است که شما مدام با آن راز و فعالیت دارید ولی می توانید کنترلش فرمایید . کشف کردن راههایی برای در دست گرفتن جریان مصرف به صورتی که مورد علاقه‌ی خودتان باشد به شما حس توان داده و ذهن‌تان را آزاد خواهد کرد . برای خلاقیت در ذهن و پیرامون خویش فضایی گشوده نمایید تا تجربیات نو و اثر گذار به سمت‌تان جاری شوند .

مغز شما چرا از بهم ریختگی ها دچار آزردگی می شود

نظرات کاربران (0)

دیدگاه ها بسته شده اند.