مه مغزی چه نوع بیماری می باشد و نحوه درمان مه مغزی

مه مغزی نوعی بیماری روانی می باشد که مربوط به نحوه زندگی و تغذیه بستگی دارد افرادی که دچار مه مغزی می شوند دچار کمبود خواب و اختلال در حافظ می شوند این افراد باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه نمایند بیماری ام اس هم یکی از با مه مغزی رابطه مستقیم دارد در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر مه مغزی چه نوع بیماری می باشد و نحوه درمان مه مغزی را در مجله خبری دانستن خواهید دید با ما همراه باشید.

به گزارش مجله خبری دانستن : مه مغزی ( brain fog ) روی بخش اعظمی از فرایندهای خیالی اثر میگذارد , مشتمل بر خاطر و تمرکز . مه مغزی می تواند نشانه ای از یک بیماری بوده یا این که با فاکتورهایی از سبک معاش رابطه داشته باشد , نظیر استرس یا این که رژیم غذایی . درین مقاله درخصوص علل این اختلال ناتوان کننده حرف می کنیم و ایده‌هایی برای غلبه بر آن ارائه می دهیم .

مه مغزی چیست؟

مه مغزی قادر است این احساس را به شخص بدهد که انگار فرآیند فکر , ادراک و درک و به خاطر سپاری آنگونه که بایستی کار نمیکنند . علمکردهای گوناگونی از مغز شاید زیر تاثیر مه مغزی قرار بگیرند , دربرگیرنده :

. خاطر که اذن می دهد داده ها ذخیره شده و بازخوانی شوند

. بضاعت و توان استفاده و فهم و شعور لهجه

. پردازش داده ها که به درک و تمرکز یاری می‌نماید

. مهارت‌های بصری و فضایی مورد استفاده در پباده سازی , آشنایی گونه های و جهت یابی

. بضاعت محاسبه

. توانایی‌های همت اجرایی مورد استفاده برای سازماندهی , شناسایی , حل موضوع و طرح ریزی

در‌حالتی که یک یا این که یک سری سعی در گیر مشکل شود , شخص احتمال دارد در ادراک و فهم و شعور مبتلا خلل شده و تمرکز کردن برایش با ایراد روبرو شود , چیزهایی را فراموش نماید و مبتلا خستگی فرضی شود .

مه مغزی و ام اس

اسکلروز چندگانه یا این که اِم ‌اِس یک بیماری ناتوان کننده است که مغز و نخاع را زیر تاثیر قرار میدهد و باعث به مشکلات حرکتی , تعادلی , بصری و حسی می‌‌شود . ام اس قادر است قسمت‌هایی را ملتهب کرده و به مغز زخم بزند یا این که آن را در گیر ضایعه نماید . این ضایعات می توانند روی چگونگی تلاش مغز اثر بگذارند . عملکردهایی که بیشتر زیر تاثیر ام اس می‌باشند مشتمل بر پردازش داده ها , خاطر و توانایی‌های همت اجرایی میشوند . اکثری از آنهایی که با ام اس معاش مینمایند , تغییراتی در توانایی‌های خویش برای تصمیم گیری و پردازش و به خاطر سپاری داده ها تجربه مینمایند .

در بیشتر مورد ها این تغییرات , خفیف تا میانگین بوده و بضاعت معاش کردن شخص را زیر تاثیر قرار نمی‌دهند . ولی شاید سبب به حس درماندگی یا این که ناتوانی در انجام شغل های روزانه نظیر کشف کردن کلیدهای منزل یا این که خرید از مغازه شوند .

استراتژی‌هایی موجود است که قادر است به شخص مبتلا ام اس یاری دهد تا کارایی یاد و مهارت‌های پردازش داده ها خویش را نگهداری نماید .

. اجتناب از حواس پرت کن‌ها , کشف کردن مکانی ساکت برای تمرکز روی کارها و استراحت‌های مکرر و کوتاه زمان برای امداد به تمرکز .

. از دوستان خوب و اعضای خانواده بخواهید آرام‌تر کلام نمایند و زمان بیشتری را صرف پردازش داده ها فرمائید .

. از تکنیک‌های سازماندهی نظیر یادداشت کردن شغل های روزمره و تهیه‌ی لیست یاری بگیرید .

. یک جای معلوم در منزل پیدا نمائید که چیزهای حیاتی را در صرفا در آنجا محافظت نمائید برای مثال دست کلیدتان را که شاید به راحتی گم فرمایید .

این راهکارها در حالتی‌که به صدق بکار گرفته شوند میتوانند از استرس‌ و مه مغزی و شم ناتوانی کم نمایند .

بقیه علت‌ها

علاوه بر ام اس , بیماری‌های دیگری هم میباشند که می توانند سبب ساز مه مغزی شوند . بیماری‌های بلند مدتی زیرا فیبرومیالژیا ( درد مزمن ماهیچه ها ) که منجر درد در تمام تن می گردد , و سندرم خستگی مزمن که باعث به شم خستگی شدید می‌‌شود اکثر زمان ها موجب مشکلاتی در تمرکز یا این که خاطر میگردند . افسردگی یک ایراد خلقی دورازشوخی است که روی نحوه تامل و شم شخص تاثیر میگذارد . نقص‌ داشتن در یاد , تمرکز و تصمیم گیری میتواند موجب شم مه مغزی در شخص شود . هر که در گیر افسردگی است احتمالا مبتلا مشکلات خواب و فقدان انرژی نیز باشد که تمرکز کردن و انجام امور را با مشقت مواجه می کند .

نبود آهن یا این که آنمی هم بیماری‌ است که سلول‌های قرمز رنگ خون در تن را زیر تاثیر قرار میدهد . در شرایطی‌که سلول‌های قرمز رنگ خون نتوانند اکسیژن کافی به اندام‌ها و بافت‌ها برسانند شخص مبتلا خستگی جسمی و فرضی همراه با علائمی دیگر مثل تنگی نفس خواهد شد . تغییر‌و تحول تراز هورمون‌ها هم می تواند همت مغز را مختل نماید , به ویژه در دوران بارداری یا این که یائسگی . پژوهشی کوچک اخذ که تغییرات هورمونی در دوران یائسگی سبب می گردد خانم‌ها در به خاطر سپاری داده ها و تمرکز روی شغل های معضل برانگیز با مشقت روبرو شوند .

برخی از داروها نیز می‌توانند عملکرد ذهنی را تحت تاثیر قرار بدهند. داروهای شیمی درمانی عوارض جانبی زیادی دارند، مثلا اختلال در حافظه و تمرکز. قرص‌های خواب نیز می‌توانند روی حافظه‌ی کوتاه مدت اثر بگذارند و بعضی از داروهای ضد افسردگی هم می‌توانند موجب احساس گیجی شوند.

در صورت مواجه شدن با عوارض جانبی دارویی که مصرف می‌کنید باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر امکان تغییر دارو وجود نداشت، پزشک می‌تواند راههای غلبه بر مه مغزی را به شما توصیه کند.

 

علت‌های مربوط به سبک زندگی

مه مغزی معمولا نتیجه‌ی عواملی در سبک زندگی است که روی چگونگی عملکرد مغزی فرد تاثیر می‌گذارد. زندگی مدرن امروزی و مشغله‌های کاری می‌توانند فرصت استراحت کافی برای مغز را گرفته و مانع عملکرد مناسب آن شوند. علت‌هایی از مه مغزی که با سبک زندگی فرد مرتبط هستند شامل استرس، کمبود خواب، رژیم غذایی و کمبود انرژی ناشی از بی‌تحرکی می‌شود.

اگر استرس مداوم و کمبود خواب مزمن، حافظه‌ و تمرکز فرد را دچار مشکل کند، ایجاد تغییرات در سبک زندگی می‌تواند به برطرف کردن این مشکلات کمک خوبی بکند. تغییر در رژیم غذایی و عادت‌های ورزشی نیز می‌تواند سطح انرژی فرد را بالا برده و تمرکز او را بهبود بدهد.

درمان

درمان مه مغزی بستگی به علت آن دارد. اگر فرد دچار ام اس باشد، پزشک می‌تواند برنامه‌ای درمانی برای او در نظر بگیرد که شامل مدیتیشن، فیزیکال درمانی و مراقبت شخصی از طریق رژیم غذایی و ورزش باشد.

سایر بیماری‌ها مانند کم خونی نیز باید توسط پزشک درمان شوند. معمولا وقتی که بیماری درمان می‌‌‌شود، مه مغزی ناشی از آن نیز برطرف می‌شود. اگر فرد با مه مغزی ناشی از افسردگی روبرو باشد، پزشک احتمالا برای او رفتار درمانی شناختی (CBT)، ورزش و یا حتی تغییر دارو را در نظر می‌گیرد.

ایجاد تغییرات ساده‌ای در سبک زندگی نیز می‌تواند به برطرف شدن مه مغزی که به دلیل بیماری خاصی نیست کمک کند.

کاهش استرس همیشه هم کار راحتی نیست، اما اگر با درک علت اصلی شروع شود، مثلا مشکل مالی یا روابط عاطفی، بقیه‌ی مراحل ساده‌تر خواهد شد. خوب و کافی خوابیدن برای حفظ عملکرد خوب مغز ضروری است، چون خستگی می‌تواند تمرکز و توجه را دچار مشکل جدی کند. شما باید هر روز سر ساعت مشخصی به رختخواب بروید و بیدار شوید، قبل از رفتن به رختخواب ریلکس کنید و سعی کنید اتاق خواب‌تان را ساکت و تاریک و آرام نگه دارید.

ورزش منظم هم می‌تواند از استرس کم کرده و سطح انرژی را افزایش بدهد، که هر دوی اینها به بهبود تمرکز ذهنی کمک می‌کنند.

افزودن ورزش به کارهای روزمره می‌تواند به سادگی پیاده روی بعد از ناهار یا دوچرخه سواری تا محل کار به جای رانندگی اتومبیل‌تان باشد.

انجام سرگرمی‌هایی که دوست دارید و وقت سپری کردن با خانواده و دوستان یک راه بسیار خوب برای احساس آرامش است. ذهن آگاهی نیز متدی است که به شما کمک می‌کند از استرس‌تان کم کرده و آرام‌ سازی بهتری داشته باشید در نتیجه فرایند تفکر و تمرکزتان بهبود پیدا می‌کند. رژیم غذایی نیز بر سطح انرژی اثر می‌گذارد و خیلی از افراد احساس می‌کنند زمانی که سر ساعت مشخصی غذا نمی‌خورند، نمی‌توانند به خوبی تمرکز کنند. وعده‌های غذایی سالم و مفید و خوردن میان وعد‌ه‌های درست در طول روز نیز می‌تواند به برطرف کردن مه مغزی کمک کند.

کافئین و الکل نیز می‌تواند مشکلات خواب ایجاد کند و افت انرژی را به دنبال داشته باشد، بنابراین فرد دچار مشکل تمرکز خواهد شد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

اگر علاوه بر مه مغزی با علائم دیگری نیز مواجه شدید ممکن است دچار بیماری خاصی باشید. اگر مشکل از عادت‌های سبک زندگی باشد، بهبود تغذیه، خواب کافی و کاهش اتسرس باید بتوانند علائم مه مغزی را بهتر
کنند، اما اگر این تغییرات نتوانستند عملکرد مغز را بهبود ببخشند و علائم‌تان بدتر شد یا ادامه پیدا کرد، باید به پزشک مراجعه کنید تا او تشخیص لازم را داده و درمان را شروع کند.

 

مه مغزی چه نوع بیماری می باشد و نحوه درمان مه مغزی

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (0)

دیدگاه ها بسته شده اند.