نحوه جلوگیری از اختلالات تیروئید با استفاده از رژیم غذایی مناسب

غده تیروئید در برخی از افراد کم کار و برخی از افراد پرکار می باشد تغذیه یکی از علت های کم و پرکاری تیروئید می باشد شما می توانید با تغذیه مناسب جلوی اختلالات غده تیروئید را بگیرید تا ید بدنتان تامین شود و به بیماری گواتر مبتلا نشوید در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر نحوه جلوگیری از اختلالات تیروئید با استفاده از رژیم غذایی مناسب را در مجله خبری دانستن خواهید خواند با ما همراه باشید.

به گزارش مجله خبری دانستن : تیروئید غده‌ای حیاتی است که نرخ متابولیسم‌تان را تهیه و تنظیم مینماید , یعنی انتخاب می نماید تن شما با چه سرعتی انرژی بسوزاند . این غده‌ی پروانه‌ای صورت در گردن شما , رگلاتور با اهمیت متابولیسم انرژی است که تحت عنوان ترموستاتی چندگانه به ورودی‌های مغزتان برخورد نشان میدهند .

متاسفانه این غده میتواند مبتلا مشکلات متعددی بشود و اختلالات تیروئیدی در زنان شایع‌تر از مردان است . در واقع , یک هشتم خانم‌ها در زمان معاش خویش در گیر مشکلات تیروئیدی میشوند .

شایع‌ترن خلل تیروئید , کم کاری غده‌ی تیروئید است و این بیماری بیشتر در زنان بالای 50 سال چشم می شود . علت تیروئید کم فعالیت در زنان , اکثر اوقات تیروئیدیت هاشیموتو است که یک بیماری خویش ایمنی است که تن , آنتی بادی‌هایی ضد غده‌ی تیروئید ساخت می کند . پُر کارشدن تیروئید , شیوع کمتری داراست .

متاسفانه بیماری تیروئید رو به ارتقاء است , علی الخصوص به دلیل در هم اکنون ارتقا بودن بیماری‌های ناگهانی خویش ایمنی و تاثیری که روی تلاش تیروئید دارااست . همان گونه که گفته شد , معمول‌ترین گونه بیماری تیروئید , تیروئیدیت هاشیموتو است . طبق گزارش انجمن متخصصان غدد داخل ریز ایالات متحده , 27 میلیون آمریکایی به نوعی ایراد تیروئید در گیر می باشند که نسبتاً نیمی از آن‌ها هنوز تشخیص داده نشده‌اند . پس گویا است که سالم تیروئید تا چه حد با اهمیت بوده و بعضی از کارشناسان عقیده دارا‌هستند , طیف مرجع برای تشخیص نرمال بودن تیروئید , مضاعف گسترده بوده و می بایست باز‌بینی شود . در‌حالتی که این بررسی صورت بگیرد , 60 میلیون آمریکایی , بیرون از طیف نرمال قرار خواهند گرفت!

حتما این سوال برای‌تان مطرح می گردد که برای مراقبت از غده‌ی تیروئیدتان چه کارهایی می توانید انجام دهید . احتمالا نیز بپرسید نقش تغذیه در سالم تیروئید چه میباشد و از نگاه تغذیه چه کاری میتوانید برای نگهداری تندرست این غده‌ی دارای اهمیت انجام دهید .

 

علت‌های مشکلات تیروئید

همان طور که گفته شد , شایع‌ترین علت تیروئید کم فعالیت , خویش ایمنی است البته در حالتی‌که یُد خیلی فراوان یا این که یُد خیلی کم مصرف فرمایید هم می توانید در گیر کم کاری تیروئید گردید . یُد , ماده‌ی معدنی است که تیروئید شما برای ایجاد هورمون‌های تیروئید جهت مراقبت کارایی سلامت آن نیاز دارااست . بعضی داروها هم میتوانند کارایی تیروئید را زیر تاثیر قرار بدهند . کارشناسان اعتقاد و باور دارا‌هستند که فاکتورهای محیطی می توانند در مشکلات تیروئیدی نقش داشته باشند , به ویژه قرار دریافت کردن در معرض مختل کننده‌های غدد داخل ریز که عواملی در محیط میباشند که کارایی تندرست تیروئید را بهم می‌زنند . مختل کننده‌های غدد داخل ریز نظیر یک هورمون خوی مینمایند البته در واقع با سیگنال دهی‌های نرمال هورمونی تداخل دارا هستند .
متاسفانه ما نسبتاً هر روز در معرض مواد شیمیایی هستیم که بضاعت بالقوه در بهم زدن کارایی غدد باطن ریز داشته و در محصول ها غذایی هم موجودند . به عنوان مثال , مواد شیمیایی صنعتی , مواد شیمیایی مقاوم در قبال حرارت , و محصول ها آنتی باکتریال و تری کلوزان مشتمل بر ضد عفونی کننده‌های دست و خمیر دندان‌ها . طبق مطالعات صورت گرفته , تری کلوزان از نظر ساختاری زیاد شبیه هورمون تیروئید است , یعنی هنگامی که هورمون تیروئید کارش را انجام داده و فعالیت‌ خویش را متوقف می کند , با گیرنده‌های متعددی لینک برقرار نماید . در آزمایشاتی که روی حیوان‌ها انجام شد , قرار به چنگ آوردن در معرض تری کلوزان سبب به کاهش مرحله هورمون تیروئید شده بود .

چه مواد پرخاصیت , تندرست تیروئید را بهبود می‌دهند؟

همان طور که گفته شد , یُد برای سالم تلاش تیروئید کلیدی است , ولی میزان مضاعف آن می تواند ایجاد هورمون‌های تیروئید را محدود نماید . همینطور , گهگاه می‌شنوید که بایستی یُد بیشتری مصرف فرمائید و در کشورهای پیشرفته , یُد مازاد بیشتر از فقدان یُد , تبدیل به نقص‌ شده‌است . برای مثال نمک‌های ایجاد شده , دربردارنده یُد افزوده می باشند . صیفیجات دریایی هم منبع کنستانتره‌ی دیگری از این ماده‌ی معدنی می باشند البته مصرف هر روزه‌ی صیفیجات دریایی به دلیل داشتن یُد دوچندان , ایده آل نیست . سویا نیز ماده‌ی غذایی دیگری است که بعضی از کارشناسان عقیده دارا هستند چنانچه بسیار استعمال شود قادر است کار هورمون تیروئید را کاهش بدهد . عنصر غذایی دیگری که سعی تیروئید را کم میکند , گواتروژن است . گواتروژن , با مهار جذب یُد به وسیله سلول‌های تیروئید , سعی این غده را مختل می‌نماید . دیدنی است بدانید چه بسا غذاهای تندستی زیرا گونه های کلم و شلغم می توانند تا حدودی مثل گواتروژن کار نمایند , به خصوص در حالتی که آنان را ناپخته بخورید .

آیا بایستی از مصرف غذاهایی که گواتروژن بالقوه می‌باشند دوری کنیم؟

سویا منبع خیر از پروتئین گیاهی است ولی آیا میتواند برای تیروئیدتان زیان آور باشد؟ اگر چه سویا دربردارنده ترکیبات گواتروژن , بویژه ژنیستئین است ,هر تعدادی سویا دربردارنده ترکیبات گواتروژن , بویژه ژنیستئین است , البته مصرف یُد کافی در رژیم غذایی می بایست بتواند هر اثر منفی ناشی از مصرف سویا را خنثی نماید . از آنجایی که بیشتر ما در رژیم غذایی خویش از نمک یُد دار استفاده میکنیم , نبود یُد نداریم . در ضمن , پختن سویا , ساختار ترکیبات گواتروژن را تغییر تحول داده و از فعالیت‌شان می‌کاهد . بدین ترتیب پختن سویا , روشی است برای کاهش تاثیرات گواتروژنیک آن . سویای تخمیر شده برای ایجاد تمپه یا این که میسو هم تاثیرات مشابهی دارااست . همین حالت برای صیفیجات کلمی نظیر بروکلی هم موجود است . این صیفی جات را مقداری بخارپز نمائید تا خاصیت گواتروژنیک آن تا حدودی خنثی شود .

چه بسا درصورتی که آنان را ناپخته مصرف میکنید , بایستی میزان متعددی از آن بخورید تا بتواند کار تیروئیدتان را کاهش بدهد . چیزی که می بایست از آن اجتناب نمائید , مصرف تکمیل کننده سویا یا این که ایزوفلاون است . درباره ی صیفی جات کلمی هم همچنین ; آنها‌را همراه با خوراک بخورید و از مصرف کنستانتره‌ی آنان ( کامل کننده ) خودداری کنید . در صورتی‌که داروی تیروئید مصرف می کنید , گذشته از مصرف سویا با پزشک‌تان مشاوره فرمایید . این قابلیت و امکان موجود هست که سویا با سعی داروهای مرتبط با تیروئید تداخل ساخت نماید .

بقیه عادت‌های غذایی که برای تندرست تیروئید مفیدند

همان گونه که دانستید ترکیباتی که در محیط ما وجود دارا هستند ممکن سات همت تیروئید را مبتلا نقص‌ نمایند . تناول کردن غذاهای طبیعی و مصرف منابع سوای هورمون گوشت و لبنیات می تواند ریسک مشکلات تیروئیدی را کاهش دهد . در صورتی‌که به بیماری تیروئیدیت هاشیموتو در گیر می‌باشید , آزمایش حساسیت غذایی و بیماری سلیاک بدهید . مطالعه‌ای دریافته که نسبتاً 15 درصد آنهایی که سلیاک دارا‌هستند , آنتی بادی‌های TPO دارا‌هستند که نشانه ای از تیروئیدیت هاشیموتو است . همینطور آلرژی‌های غذایی هم می توانند بیماری‌های خویش ایمنی را تشدید نمایند .

درضمن اضطراری است مطمئن گردید که سلنیوم کافی اخذ میکنید . سلنیوم یک ماده‌ی معدنی کم یاب در رژیم غذایی است . در مطالعه‌ای , مصرف تکمیل کننده سلنیوم ( 200 میکروگرم درطول روز ) موجب کاهش آنتی بادی‌های TPO در اشخاص در گیر تیروئید کم عمل به دلیل تیروئیدیت هاشیموتو شده بود . ولی این احتمال نیز موجود است که با مصرف کامل کننده , سلنیومی بیشتر از حد اضطراری به بدن‌تان وارد فرمایید . شایسته ترین منابع غذایی سلنیوم , جوز برزیلی یا این که بادام برزیلی است که با تناول کردن روزمره یک تا دوتا از آن می توانید سلنیوم کافی برای تن خویش تامین نمائید .

نحوه جلوگیری از اختلالات تیروئید با استفاده از رژیم غذایی مناسب

نظرات کاربران (0)

دیدگاه ها بسته شده اند.