نشانه های هفته هفتم بارداری

اکثر زنان چیزی را در رحم خود احساس میکنند ولی نمیتوانند توصیف کنند از کلماتی مانند سنگین، سفت، ضخیم استفاده میکنند و با علائمی مانند بیماری صبحگاهی، یبوست، سوزش سر دل، خستگی و سایر علائم مواجه میشوند. اکثر زنان با پیشرفت حاملگی شدت اولین سه ماهه را فراموش میکنند و مجموعه ای از احساسات مبهم داشته ولی فراموشی حاملگی مسول نجات آنهاست.

– در هفته هفـتم بارداری شکم در آیـــنه به خوبی دیــده می شود. خانـم های مخــتـلـــف متــفـاوت هســتنـد، اما بسـیاری از آنــها در اواســـط سه ماهه دوم افزایش انـــدازه رحــم را احـــســاس می کننـد.
وضعـــیت جنین درهفــته هفــتــم بارداری

کودک شمــا در هفته هفتــم در حال رشــد سریع انــدام های خود میـباشد. در این هفـــتــه کلیـــه ها بیــشتر رشد میـــکنند. هنوز جنســیت قابـل تشــخـــیــص نیست. صورت هنوز کامـلــا شکــل نگرفـــته اســت. حفـره های بیـــنـی در حال شکـل گیری است. چشـم ها خیلــی بزرگ و بدون پلــک هسـتــنــد. روده ها در حال شکل گیـری در داخـــل طنـاب نافـی بوده و به داخل شکم حرکـــت میــکـنند.

زمان منـــاسـب برای سونوگرافـی

هفـتـــه هفتــم بارداری بهتریـن زمـــان برای انـجام اولین آزمــایــش سونوگرافی است. سونوگرافـــیـست با دقــت جنـــیـــن را بررســی می کند و سن جنـین و رشـــد نطفـــه در رحم را مشاهده می کند. در این مرحـــلـــه، جنــین وارد مرحلـه اصـلـی رشـــد شده است و خصوصیــات منحـصـر به فردی از خود نشـان میــدهد.

در این مرحــلــه تشخـــیــص سن جنیـن کار آســـانی نیـــست و میزان رشد از هر فردی به فرد دیـگر فرق می کنـــد. در هفتــه هفـــتــم بارداری می توانـید نکات مهـــمــی را در خصوص بارداری بفهمیــد. سونوگرافــی در ابــتــدای بارداری می توانـد:

بارداری را تاییـــد کنــد.
سن دقـــیق جنـــین را مشخص کند (نحوه تعــییـــن سن بارداری).
منـبـع از دســت دادن خون را تعیین کنـد.
نشــان دهد رحم، تخمدان و لوله های رحم شکــل مناسـبی دارند.
بارداری خارج از رحـــم را مشــخص کنـــد.
رشد و تکـامل جنـــین را بررسـی کند.
به شمـا اجــازه می دهد ضربــان قلب جنــیـــن را از طریق سونوگرافـــی بشنوید.

در سونوگرافــی اول خیــلی امیــدوارم نشوید زیـرا اطــلـــاعات انــدکــی در اختیـــار شمـا قرار می دهـد. جنـــیـن و کیـســه بارداری بســـیار کوچک است، به طوری که با چشم غیر مسـلح دیــده نمــی شود.
توصیــه ها درهفــتـــه هفتــم بارداری

مسواک زدن ممکــن اسـت اق زدن را دراوایــل حاملــگـی تحــریـک کند ولی نباید از بهــداشـــت دهـان دوری کرد:

یک مسواک نرم بخـــرید.
خمــیـر دنـدان نعــنـــایی را به چیزی که سبـــب تهوع شمـــا نمــیشود تغــیــیـــر دهــد.
به آسانــی به پشت زبان رفـته و فشـار کمتری وارد کنیــد.
دمـای آب را تنــظــیـم کنیــد تا از راحــت بودن آن برای معده خود مطــمئن شوید.

علـــائم طبیـــعی درهـفـتــه هفـــتـــم بارداری
۱٫ تهوع:

دنبال یک راه حل میـــ‌گردیـــد که تهوع صبحـگـــاهی خود را برطـــرف کنـــیــد ما به شما چنــد روش را آموزش میــ‌دهـــیـــم:

حداقـــل ۸ ساعـــت در طول شب بخوابیـــد و هر زمـــان که خســـتــه شدید استـراحت کنـــیــد. هر زمـــان بدنــتـــان به دلـیل خستگـی ضعیـــف شود تسـلــیـم حالت تهوع می‌ـــشود.
ویتـامـین‌ـهای دوران بارداری را همراه غذا و مقــدار زیادی آب بخورید. مواد مغــذی موجود در ویتـامـیـــنـــ‌ها ممکن است سیــستم دســتـگـــاه گوارش را به هم ریـختـــه و حالت تهوع را بدتـر کنـــد. اگـر با وجود خوردن ویتـامــین‌ــها به همراه غدا، هنوزهم معــدهـــ‌ــیتان اذیت میــ‌ـــشود از دکــترتــان بخواهیـد ویتامــیـنی حاوی مواد مغـــذی کمــتـــری برای شمــا تجویز کند.
هر زمـان بر محیط خود کنتــرل داشـــتید عواملـی که باعـث حالــت تهوع میـــ‌ــشوند را رفـع کنیـــد. از عطر، شمع و پاک کننـــدهــ‌ــهـــای خانگــی که باعث تهوع می‌شوند اجتــناب کنیـد. دیگـر عوامل محـیطی که ممکن است نیاز به تنــظـیـــم شدن داشــته باشند عبارتـــنـــد از درجـه حرارت اتـــاق، نور و کیفیـــت هوا.

۲٫ یبوست:

انواع سالادهـا و سبـزیـجـات را جزء اصلـی برنامـــه غذایـــی خود قرار دهیــد. تغــذیــه مناسب باعث برطرف شدن عارضـه‌ـــهــایــی همچون نفـخ و یبوست خواهـــد شد که در دوران بارداری شایـع هستـــند. برگـــ‌هــای سبز گیـــاهان و سبـــزیجـات خوردنی باعــث ایجـــاد تعادل در بدن شمـــا می شوند؛ به علـاوه می توانــیــد از زردآلو، کشمـــش و غذاهـــای سبوس‌ـــدار نیـــز اسـتــفاده کنـــیـد.
۳٫ بی خوابی:

برای درمان این عارضـه نکـات زیر را مد نظـر قرار میـــدهیــم:

در طول روز ورزش کنیــد نه به هنـگام خواب
ازنوشیـدن نوشیدنــی های کافئین دار در بعد از ظهــر بپرهـــیزیـد
قبل از خواب غذا نخوریـــد
قبل از خواب شیر گرم بنوشید
قبل از خواب دوش آب گرم بگــیریـــد
قبل از خوابــیدن مطالــعــه کنیــد

هشــدارها درهـــفته هفـــتــم بارداری

۱٫ خوردن فســـت فود ممــنوع: شمــا و کوچولویتان در هفــتــه هفـــتم به یک برنامــه غذایـی کامـل احــتـــیـاج داریـد تا تمام احــتیـــاجــات غذایی بدن شما تکمـــیـــل گردد. غذاهـــای لذیـــذ و خوشمزه ای را انـتــخــاب کنید که هم ویار و گرسـنـگی را برطـــرف کنــد و هم سلـــامـــت شما و فرزندتان را در طول ۴۰ هفـتــه بارداری تضـــمـیـــن نمــاید. پس از همـین امروز غذاهــایی را که از نظـر ارزش غذایـــی و سلــامـتی کامـل بهــ‌ درد نخور هسـتـــنــد، ترک کنـید و سعـی کنید غذاهـایی کامـــل سلــامـت و سودمنـد مصـرف کنیــد.

۲٫ خونریزی یا لکه بینـــی

۳٫ درد کمـــر

۴٫ محو ناگـهـــانی علائم حامـــلــگـی

تغـــذیــه درهـفتـه هفـــتم بارداری

– مصـرف آهــن خود را از طریـق مواد غذایـــی افـزایـــش دهـیـــد و خوردن مولتی ویتـــامیـــنـــ‌ـهای بارداری خود را پس از مشورت با پزشک، آغــاز کنـیــد. میــزان آهـــنـی که در طول بارداری به شمــا پیشنـهــاد می‌ـــشود حدود ۲۷ میلــی گرم اسـت که در بیـــشـتر مولتـــی ویتــامـــین‌ــهــای بارداری یافت میــ‌ـشود.

– مصـرف آهـــنــی که از مواد غذایـی و ویتـامــیـنـ‌ــهای بارداری به دست می‌ـــآید، بسیار اهـــمـــیت دارد. افـزایـــش حجم خون در طول بارداری و نیازهـای جنـیـــن در حال رشد، مادر را در معرض خطر ابـتــلــا به فقر آهـن و کم خونی قرار میـ‌دهــد.

– آهنـــی که در مواد غذایی قابـل دستــرس است، هِـــم نام دارد که در گوشتــ‌گــاو، خوک و مرغ یافت می‌ــشود. مواد غذایــی سرشار از آهن شامل سبزیجـــات برگ سبـز، لوبیا و نخود را به همراه مواد سرشــار از ویتـامـیــن سی ماننــد گوجه فرنگـی و پرتقـــال را به رژیـم غذایـی خود راه دهیـــد تا در جذب آهن به شما کمک کند. مولتـــی ویتامـــیـنـ‌ـــهای بارداری نیز منــبـــع دیــگری از آهن هســتــنـــد.

– از مصــرف مولتـی ویتامـــیـن‌های بارداری غافــل نشوید. ایــن مواد منبعـی از آهــن، فولیــک اسـیـد و دیگر مواد معدنـی و ویتـامینـــ‌ـــها هستـنـد. الـبـــته این نکته را به خاطـــر بسـپـارید که مولتـــی ویتامیــنــ‌‌ــها هیـــچ گاه جایـگـــزین غذایی خوبی نیـستــند.

– تغذیه بین هفتـهـــ‌ـهای ۵ تا ۸ بارداری، نقـش مهمــی را در رشـد سیـسـتم عصبـی، گوارشـــی، تنفســـی، گردش خون و سیــستم تولیـــد مثـــل ایفــا میـ‌ـکـــنـد. در ایـــن هفـته مصرف ایـــن مواد غذایی را در اولویت برنامـه خود قرار دهـید.

برای اطلـــاعـات بیــشــتر در مورد رژیم غذایــی ماه دوم بارداری مقــالـــه “تغذیه در ماه دوم بارداری” را مطـــالــعه کنـید.

ورزش درهفته هفتم بارداری

با استفاده از وزنه‌های سبک می توانید عضلات زردپی، باسن، قسمت تحتانی کمر و شانه ها را تقویت کنید تا بعدها در وضع حمل، حمل کردن کودک با کالسکه، بغل کردن کودک و کیف بچه و . . . با مشکل مواجه نشوید.
نکاتی برای پدرها در هفته هفتم بارداری:

– هنگامی که همسرتان را در حال بالا آوردن می بینید عذاب می کشید. او در این دوره خسته می شود و حالت روحی نامناسبی دارد. سعی کنید بهترین رفتار خود را نشان دهید و سعی کنید مراقب او باشید. منزل خود را تمیز و بهداشتی نگه دارید. سعی کنید از مواد شیمیایی در تمیزکاری استفاده نکنید زیرا برای مادر و جنین ضرر دارد.

– به صحبت های همسر خود گوش کنید؛ گاهی احساس بدبختی می کند که به خاطر تغییرات هورمونی می باشد.

– اگر از پدر بودن می ترسید نگران نباشید و فکر نکنید پدر بدی هستید. بیشتر مردها این حس را پیدا می کنند اما در هنگامی که فرزندشان به دنیا می آید مهارت های موردنیاز را می آموزند.

نشانه های هفته هفتم بارداری

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (0)

دیدگاه ها بسته شده اند.