نشانه ها و بیماری های کمبود یُد در بدن و راه درمان

کمبود یُد در بدن عوارض بسیاری دارد خشکی پوست یکی از این عوامل می باشد اگر زیاد سردتان است آزمایش تست ید بدهید تغییرات ضربان قلب نیز یکی از  نشانه های کمبود ید می باشند خانم های باردار و حامله می توانند بیشتر دچار بیماری شده و برای نوزادشان هم بسیار مضر می باشد اگر کمبود ید در بدن داشته باشند در ادامه جزئیات بیشتر نشانه ها و بیماری های کمبود یُد در بدن و راه درمان را در مجله دانستن خواهید دید با ما همراه باشید.

به گزارش مجله خبری دانستن : ید , ماده‌ی معدنی حتمی است که بیشتر در غذاهای دریایی موجود هست . غده‌ی تیروئید شما از ید برای ایجاد هورمون‌های تیروئید استفاده می‌نماید . هورمون‌های تیروئید به در دست گرفتن رویش و ترمیم سلول‌های مصدوم و حمایت از متابولیسم سلامت امداد می‌نمایند . متاسفانه , بیشتر از یک سوم اشخاص در سراسر جهان , در معرض فقدان ید می‌باشند . اشخاصی که بیشترین ریسک در فقدان ید را دارا هستند :

. زنان حامله

. کسانی که در کشورهایی معاش می نمایند که ید مضاعف پاره ای در خاک‌شان موجود هست که مشتمل بر آسیای جنوبی , آسیای جنوب شرقی , نیوزلند و کشورهای اروپایی می شود .

. اشخاصی که از نمک‌های یددار استفاده نمیکنند .

. اشخاصی که زیر رژیم‌های گیاهخواری می‌باشند .

از طرفی دیگر , فقدان ید در ایالات متحده‌ی ایالات متحده زیاد نادر است چون میزان کافی ید در تولید ها غذایی‌شان موجود هست .

فقدان ید می تواند موجب نشانه ها نا مطلوب و چه بسا شدیدی بشود که دربرگیرنده تورم گردن , مشکلات مرتبط با بارداری , ارتقا وزن و مشکلات یادگیری میگردد . علامتها فقدان ید دوچندان شبیه علامت ها کم کاری تیروئید میباشند . از
آنجایی که ید برای ایجاد هورمون‌های تیروئید به عمل می رود , نبود ید بدین مفهوم است که تن شما نمی‌تواند به میزان کافی از این هورمون‌ها ایجاد نماید و سبب ساز به کم کاری تیروئید می گردد .

 

۱ . تورم در گردن

تورم در نصیب جلوی گردن , شایع‌ترین آرم نبود ید است که به آن گواتر می گویند و هنگامی روی می‌دد که غده‌ی تیروئید زیاد بزرگ میگردد . غده‌ی تیروئید , یک غده‌ی کوچک و پروانه‌ای صورت در جلوی گردن است که با اخذ سیگنالی از هورمون محرک تیروئید ( TSH ) , هورمون‌های تیروئید ساخت می نماید . هنگامی تراز TSH در خون بالا می‌‌رود , غده‌ی تیروئید از ید برای ساختن هورمون‌های تیروئید استفاده می‌نماید . ولی در صورتی‌که تن شما فقدان ید داشته باشد , نمی‌تواند به میزان کافی از این هورمون ایجاد نماید .

برای جبران این شرایط , غده‌ی تیروئید سخت‌تر فعالیت می‌نماید تا بتواند هورمون‌های بیشتری بسازد که موجب پرورش و نشر سلول‌ها شده و در غایت سبب به گواتر می‌‌شود . خوشبختانه , بیشتر موردها با ارتقا مصرف ید در طعام قابل معالجه می‌باشند . ولی چنانچه گواتر تا سالها معالجه نشده باقی بماند می تواند موجب جراحت دائمی تیروئید شود .

۲ . ارتقاء وزن بی برهان

ارتقا وزن بی ادله یکی دیگر از علامت‌های فقدان ید است . دلیلش نیز این است که تن , ید کافی برای ایجاد هورمون‌های تیروئید ندارد . هورمون‌های تیروئید به در اختیار گرفتن سرعت متابولیسم یاری می نمایند که جزئی از پروسه‌ی تبدیل طعام به انرژی و گرما در تن است . زمانی مرحله هورمون‌های تیروئید مضاعف ذیل باشد , تن در حین استراحت کالری کمتری می‌سوزاند . متاسفانه این شرایط یعنی این که بیشتر کالری که از روش طعام اخذ می کنید تحت عنوان چربی در تن ذخیره می گردند .

اضافه کردن ید به رژیم غذایی قادر است تاثیر متابولیسم کُند را برعکس نماید , زیرا به بدن‌تان یاری مینماید هورمون‌های تیروئید بیشتری ایجاد نماید .

 

۳ . ضعف و خستگی

ضعف و خستگی هم از علامت‌های معمول نبود ید میباشند . بعضی مطالعات دریافته‌اند نسبتاً 80 درصد از آنهایی که مرحله هورمون تیروئیدشان زیر است , و علت آن هم فقدان ید است , شم خستگی , بیحالی و ضعف میکنند .

این علامت ها به‌این خاطر روی می دهند که هورمون تیروئید به ساخت انرژی در تن امداد می نماید , و در شرایطی‌که مرحله هورمون تیروئید در تن کم باشد , تن نمی‌تواند انرژی واجب را ایجاد نماید . در سود حس بیحالی و ضعف خواهید داشت . مطالعه‌ای روی 2456 نفر نشان اعطا کرد خستگی و ضعف , رایج‌ترین علامتها بین آنهایی است که مرحله هورمون تیروئیدشان زیر است .

۴ . ریزش موی

هورمون‌های تیروئید به در اختیار گرفتن پرورش فولیکول‌های گیسو یاری میکنند . هنگامی مرحله هورمون تیروئیدتان زیر میاید , فولیکول‌های موهای‌تان روییدن را متوقف می نمایند و به مرور زمان در گیر ریزش گیسو خواهید شد . به همین جهت , کسانی که نبود ید دارا‌هستند معمولا در گیر ریزش موی هم می گردند . مطالعه‌ای روی 700 نفر اخذ 30 درصد از آنهایی که هورمون تیروئیدشان کم است , به ریزش گیسو دچار می گردند .

۵ . بی آبی پوست

بی آبی و پوسته پوسته شدن پوست مشکلی است که اکثری از کسانی که نبود ید دارا هستند دچارش میگردند . بعضا مطالعات نشان داده‌اند بیش تر از 77 درصد از کسانی که مرحله هورمون تیروئیدشان زیر است , به کم آبی پوست مبتلا می باشند .

هورمون‌های تیروئید که دربردارنده ید می‌باشند , به ایجاد سلول‌های پوست امداد مینمایند . هنگامی مرحله هورمون‌های تیروئید زیر می آید , این ساخت سلولی کمتر روی می دهد و در سود سبب به بی آبی و پوسته شدن پوست میگردد . در ضمن , هورمون‌های تیروئید به تهیه و تنظیم تعریق تن نیز امداد آنهایی که هورمون تیروئید کمی دارند، نسبت به آنهایی که سطح هورمون تیروئیدشان نرمال است، کمتر عرق می‌کنند. با توجه به اینکه عرق به حفظ رطوبت و پوست و هیدارته ماندن آن کمک می‌کند، کمبود تعریق می‌تواند دلیل دیگری برای خشکی پوست باشد که از علامت‌های شایع کمبود ید است.

۶ . شم سردی

شم سردی یک کدام از علامت‌های همگانی فقدان ید است . بعضی مطالعات نشان داده‌اند که بیش تر از 80 درصد از کسانی که تراز هورمون تیروئیدشان کم است , نسبت به دماهای سرد , آلرژی بیشتری نشان می دهند . از آنجایی که ید برای ساخت هورمون‌های تیروئید واجب است , فقدان ید می تواند موجب افت مرحله این هورمون‌ها شود . و با دقت به این که هورمون‌های تیروئید , بخ در دست گرفتن سرعت متابولیسم یاری میکنند , ذیل بودن مرحله این هورمون‌ها قادر است متابولیسم را کُند نماید , و متابولیسم آهسته‌تر , گرمای کمتری ایجاد می کند که سبب ساز حس سوز و سرما در تن می گردد . همینطور , هورمون‌های تیروئید موجب ارتقاء کار چربی‌های قهوه‌ای در تن میگردند . چربی قهوه‌ای نوعی چربی است که یگانه ساخت گرما در تن است . یعنی ذیل بودن مرحله هورمون تیروئید که قادر است ناشی از نبود ید باشد , قادر است بازدارنده کارایی صحیح چربی‌ قهوه‌ای شود .

۷ . تغییرات در ضربان قلب

سرعت ضربان قلب شما , معیاری است که تعداد ضربان قلب در دقیقه را اعلام می‌نماید . این اندازه می تواند زیر تاثیر مرحله ید بدن‌تان باشد . فقدان ید قادر است موجب کمتر شدن ضربان قلب نسبت به وضعیت نرمال شود و فراوان بودن ید در تن نیز قادر است موجب ارتقا ضربان قلب نسبت به موقعیت نرمال شود . نبود ید شدید نیز قادر است سبب ساز به ضربان قلب غیر نرمال شده و حس ضعف و بیحالی و سرگیجه در شخص تولید نماید و احتمالا نیز منجر غش کردن شود .

۸ . اختلال در یادگیری و به خاطر سپردن

نبود ید قادر است بضاعت شمارا برای یادگیری و به خاطر سپردن مختل نماید . مطالعه‌ای که دربرگیرنده بیشتراز 1000 بزرگسال میشد اخذ آنهایی که مرحله هورمون تیروئیدشان فراتر است , تلاش بهتری در یادگیری و مراقبت کردن دارا هستند . هورمون‌های تیروئید به مغزتان یاری مینمایند رویش نماید . به همین دلیل فقدان ید میتواند از پرورش مغز بکاهد .

مطالعات نشان داده‌اند هیپوکامپوس که قسمتی از مغز است که حافظه‌ی بلند برهه زمانی را در دست گرفتن می کند , در کسانی که هورمون تیروئید کمتری دارا‌هستند , کوچک‌تر است .

 

۹ . مشکلات دوران بارداری

زنان حامله در معرض فقدان ید میباشند . چون بایستی ید کافی مصرف نمایند تا نیز نیاز خودشان به ید تامین شود و نیز نیاز جنینی که در شکم دارا‌هستند . ارتقاء میزان ید موردنیاز در دوران شیردهی ادامه پیدا می کند زیرا نوزاد , ید ما یحتاج خویش را از شیوه های شیر مامان اخذ می کند . عدم مصرف ید کافی در دوران بارداری و شیردهی می تواند عارضه ها جانبی برای مامان و نوزاد داشته باشد . ماد‌رها با علائمی زیرا تیروئید کم فعالیت , به عنوان مثال گواتر , ضعف , خستگی و حس سوزوسرما روبرو می شوند . نبود ید برای نوزادان هم موجب جلوگیری از پرورش جسمی و مغزی میگردد . در ضمن نبود ید شدید می تواند احتمال سقط جنین را ارتقاء بدهد .

۱۰ . پریودهای نامنظم یا این که سنگین وزن

پریودهای نامنظم و سنگین وزن شاید نتیجه‌ی فقدان ید باشند . برهان این عارضه هم نظیر بقیه نشانه ها فقدان ید , ذیل بودن تراز هورمون‌های تیروئید در تن است . در مطالعه‌ای 68 درصد از زنانی که مرحله هورمون تیروئیدشان ذیل بود , با چرخه‌های نامنظم قاعدگی روبرو بودند در حالیکه زنانی که مشکلی از دید هورمون‌های تیروئید نداشتند , تنها 12 درصدشان پریودهای نامنظم داشتند . همینطور پژوهش‌ها نشان می دهد ذیل بودن هورمون تیروئید موجب خونریزی‌های بیشتر و سنگین‌تر در دوره‌های ماهیانه می شود , چون فقدان هورمون تیروئید موجب مشکل در سیگنال‌های هورمونی مربوط به عادت ماهیانه میگردد .

منابع ید

منابع مضاعف یه خرده از ید در رژیم‌ غذایی موجود هست و این یکی‌از عارضه ها فقدان ید در تمام دنیاست . میزان مایحتاج سفارش شده به ید در تن روزمره 150 میکروگرم است . این اندازه می تواند نیاز 97 تا 98 درصد از اشخاص سلامت را تامین نماید . ولی زنان آبستن یا این که شیر قریه به ید بیشتری نیاز دارا هستند . زنان حامله به 220 میکروگرم ید طی روز و زنان شیر روستا به 290 میکروگرم ید درطول روز نیاز دارا هستند .

غذاهای زیر , منابع نیکی از ید می‌باشند :

. ماست خالص , یک فنجان : 50 درصد از نیاز روزمره

. نمک ید دار , یک چهارم قاشق چایخوری ( 1 . 5 گرم ) : 47 درصد از نیاز روزمره

. میگو , 85 گرم : 23 درصد از نیاز روزمره

. تخم مرغ , یکی بزرگ : 16 درصد از نیاز روزمره

. ماهی بدن , کنسرو شده ( 85 گرم ) : 11 درصد از نیاز روزمره

. آلو کم آب , 5 عدد : 9 درصد از نیاز روزمره

مقادیر کمتری از این ماده‌ی معدنی در غذاهای متعددی موجود هست نظیر ماهی , گوشت گوساله , صدف , مرغ , لوبیای لیما و لوبیا چیتی , شیر و بقیه لبنیات. بهترین راه دریافت ید کافی، افزدن نمک ید دار به غذاهاست. نصف یک قاشق چایخوری ( 3 گرم) در طول روز، برای پیشگیری از کمبود ید کافیست.

 

نشانه ها و بیماری های کمبود یُد در بدن و راه درمان

نظرات کاربران (0)

دیدگاه ها بسته شده اند.