پرخوری کردن چه عوارضی برای بدن دارد!

پرخوری برای بدن مضر می باشد برخی از افراد سر سفره بیش از اندازه غذا می خوردند و بسیاری از افراد از پرخوری کردن لذت می برند افرادی که دوست دارند غذا زیاد میل نمایند کم کم غذا خوردنشان را کم نمایند در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر پرخوری کردن چه عوارضی برای بدن دارد را در مجله خبری دانستن خواهید دید با ما همراه باشید.

به گزارش مجله خبری دانستن : پر خوری , فقط عامل بیشتر وزن یا این که چاقی نیست , البته ادله چاقی برای خیلی از اشخاص است . چندبار اتفاق افتاده که از میل کردن غذایی لذت برده‌اید و بیشتر از چیزی که قرار بوده بخورید خورده‌اید؟ ممکن است غذاهایی که دل‌تان خواست به خوردن‌شان ادامه دهید , بروکلی یا این که لوبیای سبز نبوده , بلکه غذاهایی بوده‌اند که سبب ساز ترشح مواد شیمیایی مرتبط با حس عالی در مغزتان شده‌اند , مانند پیتزا یا این که دسر خامه‌ای . گه گاه ما فارغ از این‌که بدانیم لبریز خوری میکنیم .

برای‌تان اتفاق افتاده که در یک رستوران , پشت میز شام با دوستان‌تان , ذره ذره از نان باطن سبد ناخودآگاه خورده‌اید؟ احتمالا نیز پس از تمام شدن نان , تعجب کرده باشید که چطور آن را خورده‌اید . خیلی عالی می شد در حالتی‌که برای لبریز خوری‌های ما , یک علت معمولی وجود داشت , ولی معمولا به‌این سادگی‌ها نیست . پژوهشگران , علت‌هایی را که منجر میل کردن ما میگردند به دو دسته تقسیم کرده‌اند : درونی و بیرونی . هر دوی این عوامل میتوانند در گیر مشکل شده و سبب ساز شوند بیشتر از حد اضطراری بخوریم .

عوامل درونی

عوامل درونی آنهایی می باشند که از باطن تن ما ناشی میگردند . این عوامل , علامت‌های گرسنگی می‌باشند که با افت انرژی فعال شده و با هورمون‌های اشتها ارسال میشوند . تنی چند از هورمون‌ها وجود دارا‌هستند که روی اشتها اثر میگذارند ; لپتین و گرلین دو تا از تاثیرگزارترین‌ها میباشند . گرلین , میل به تناول کردن را ارتقاء میدهد , در حالیکه لپتین در حالتی‌که به صدق کار نماید , اشتها را کم می‌نماید . ولی بعضا از اشخاص تپل , نسبت به سیگنال‌های لپتین , مقاوم می باشند و چه بسا زمانی که لپتین متعددی در خون‌شان در حالا گردش است و ذخایر انرژی‌شان کافیست , گشوده نیز حس گرسنگی می‌نمایند . نوعی دیگر از عواملی که از باطن ناشی می شود , شم پاداشی است که با میل کردن یک غذای خوشمزه به ما دست میدهد .

خوراک , به ویژه غذای چرب یا این که شیرین , مرکز ها پاداش و لذت در مغز را فعال میکند و به ما شم نیکی میدهد . براین اساس ما یاد می گیریم که آن خوراک را با لذت تن رابطه بدهیم . در بعضی مورد ها , غذاهای خوش مزه , عملکردی شبیه داروی ضد افسردگی دارا‌هستند زیرا کار مغز را تغییر و تحول داده و میزان فرارسان‌های عصبی زیرا دوپامین و سروتونین را متحول می نمایند . یک استدلال درونی دیگر , احساس‌هایی زیرا استرس و اضطراب است که تحت عنوان راهی برای فعال کردن راءس « شم خوب» و التیام استرس , موجب لبریز خوری میشود .

در حالتی‌که این عوامل درونی به نادرست سبب ساخت شم گرسنگی شوند یا این که ما این آیه‌ها را غلط تعبیر کنیم , موجب مالامال خوری خواهند شد . احتمالا تصور کنید کنترلی روی این عوامل درونی ندارید , ولی حقیقت این است که خیلی بیشتر از آنچه فکرش را بکنید مختار هستید! همه‌ی ما می دانیم که عواملی زیرا به اندازه‌ی کافی نخوابیدن و در اختیار گرفتن نکردن استرس چه بسا هنگامی گرسنه نیستید نیز قادر است میل به تناول کردن ساخت نماید . صحیح به همین علت است که رئیس استرس به شیوه‌ای که مشتمل بر میل کردن نشود , اهمیت داراست .

تمرین‌هایی زیرا یوگا و مدیتیشن خیر صرفا تنش‌های عصبی را آهسته میکنند شما‌را نسبت به چیزی که می‌خورید نیز آگاه‌تر می‌نمایند . همین جا بایستی تذکر کنیم که واجب است هر شب هفت ساعت یا این که بیشتر بخوابید زیرا فقدان خواب قادر است هورمون اشتها یا این که به عبارتی گرلین را فعال نماید .

عوامل بیرونی

خیلی از اشخاص نیز با عوامل بیرونی لبریز خوری دست و پنجه قابل انعطاف مینمایند . عوامل بیرونی آنهایی می باشند که از محیط پیرامون ناشی می گردند و تعدادشان نیز مضاعف است . ما چه بخواهیم و چه خیر , هر روز و بطور مداوم با تصاویر و پیام‌های غذایی بمباران می‌شویم ; از تبلیغات فست فودها گرفته تا فروشگاه‌هایی که قفسه‌های هله هوله‌ها و غذاهای آماده‌شان وسوسه برانگیز می‌باشند . چنانچه اعتنا کرده باشید تصاویر مرتبط با فست فودها معمولا با رنگ‌های روشن پباده سازی می شوند تا اشتهای‌‌تان را تحریک نمایند و شما‌را رمز اشتیاق بیاورند .

در رستوران‌ها , گارسون برای‌تان بشقاب‌های بزرگی می آورد که اندازه غذای جانور در آن معمولا یک‌سری برابر چیزی است که می بایست باشد . آن‌گاه نیز تشویق‌تان می‌نمایند تا نگاهی به منوی دسرهای‌شان بیندازید . از آنطرف نیز چیزی پشت ذهن‌تان به شما یاد‌آوری می کند که نباید غذایی در بشقاب‌تان باقی بماند زیرا در هر مورد پولش را داده‌اید! در غایت خواهید روئت کرد خیلی بیشتر از آنچه نیاز داشتید خورده‌اید . یک وعده‌ غذای رستوران قادر است دربردارنده کالری بیشتر از یه خرده باشد که یک نفر درطول روز به آن نیاز دارد! عطر و رایحه خوراک نیز می تواند وسوسه‌تان نماید.

جنبه‌های حسی غذا گاهی به عنوان ویژگی‌های مربوط به لذت محسوب می‌شوند که میل به خوردن را حتی بدون گرسنگی افزایش می‌دهند. مطالعات نشان داده افراد چاق یا دچار اضافه وزن نسبت به عوامل بیرونی و سیگنال‌های مربوط به لذت که منجر به پر خوری می‌شوند حساس‌تر هستند.

شما چطور می‌توانید این عوامل بیرونی را که حتی وقتی که نیازی به خوردن ندارید موجب پر خوری‌تان می‌شوند شناسایی کنید؟ روی محیط اطراف‌تان کنترل داشته باشید. کنترل چیزهایی که در آشپزخانه‌ی خانه‌ی شما موجود است در دست خودتان است. اتاق نشمین را از هله هوله خالی کنید و به جای آنها خوراکی‌های سالم بگذارید. این خوراکی‌ها بدن‌تان را با ریزمغذی‌های مورد نیازش تامین کرده و در عین حال، مراکز پاداش و لذت مغزتان را هم بیش از حد تحریک نمی‌کنند تا همچنان به خوردن ادامه دهید. بهتر است پروتئین بیشتری مصرف کنید چون سیر کننده‌ترین درشت مغذی است. آشپزخانه‌‌تان را تمیز و منظم نگه دارید. مطالعات نشان داد یک آشپزخانه‌ی بهم ریخته و نامرتب، استرس کافی ایجاد می‌کند تا پر خوری کنید!

در محل کارتان هم برای استراحت به اتاقی نروید که اسنک‌ها و خوراکی‌های رنگارنگ در آنجا قرار داده شده. این خوراکی‌ها معمولا ارزش غذایی ندارند. روی چیزی که می‌خورید تمرکز کنید، بین لقمه‌ها، قاشق و چنگال را پایین بگذارید و فقط به اندازه‌ی یک وعده غذا درست کنید. هر چیزی را که حواس شما را از خوردن پرت کند می‌تواند موجب پر خوری‌تان شود.

پرخوری کردن چه عوارضی برای بدن دارد!

نظرات کاربران (0)

دیدگاه ها بسته شده اند.